×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای کلکسیون اکوتپ‌های محلی عناب توسط جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سکینه کهنسال واجارگاه اظهار کرد: این امر یکی از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین امور در شناسایی و معرفی کردن ارقام و واریته‌های مختلف عناب است.

وی افزود: به طور یقین شناسایی در گونه‌های باغی به دلیل اینکه دامنه اقلیمی متنوعتری برای رویش دارد، مشکل‌تر از محصولات زراعی بوده و کاری وقت‌گیر و زمان بر است که با تصویب اعضای گروه پژوهشی مقرر شده از پژوهش‌های قبلی اساتید صاحب نظر در راستای پیشبرد کارها استفاده شود.

تأسیس ژرم پلاسم و جمع‌آوری ژنوم درخت عناب

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان بیان کرد: سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی “مدیریت سربیشه” به منظور بررسی ویژگی‌های مرفولوژیکی، ژنتیکی، فنولوژیکی و فیزیولوژیکی نسبت به احداث یک کلکسیون عناب از هشت  استان کشور، چهار اکوتیپ عناب خیز خراسان جنوبی و ۲ اکوتیپ عناب افغانی که از گذشته‌های دور در مناطق مرزی کاشت می‌شده است، اقدام  کرد.

کهنسال ادامه داد: در این طرح سرانجام به بیان و معرفی ارقام عناب برای ایران، ارائه گزارش کاملی از ویژگی‌های مرفولوژیکی، فیزیولوژیکی و فنولوژیکی، تهیه نسخه ژنتیکی عناب ایران، شناسایی ژنوتیپ‌های برتر عناب برای تکثیر، شناسایی آفات و بیماری‌های درخت عناب، بررسی روش‌های تکثیر درخت عناب و ریشه‌یابی بومی بودن عناب در ایران می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در زمینه شناسایی ژنوم‌های گیاهی در عناب تحقیق موثقی صورت نپذیرفته است که بتوان با استناد به آن، به معرفی ارقام ایران پرداخت، به جز چند طرح پژوهشی محدود که یکی از این طرح‌های پژوهشی در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی انجام گرفته است.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: جهاددانشگاهی در این خصوص درصدد برآمده به شناسایی اکوتیپ‌های متعارف و  ارقام بومی بر اساس شکل ظاهری میوه در مرکز استان خراسان جنوبی که بیشترین سطح زیر کشت عناب “بیش از ۹۰ درصد” را در سطح کشور  داراست و سایر شهرستان‌های این استان عناب خیز بپردازد.

کهنسال افزود: در این راستا جهاددانشگاهی برنامه‌های مدون از جمله شناسایی و مکان‌یابی مناطق عناب‌کاری در استان و شهرستان‌های تابعه، تعیین روستاهای خراسان جنوبی با گسترش بیشتر عناب، انجام عملیات‌های صحرایی مشاهده‌ای وکوهپیمایی و پرسش از افراد پیشرو و راه بلد مناطق استان را پیگیری کرده است.

وی تصریح کرد: تیم پژوهشی اجرا کننده طرح، شناسایی و راه اندازی کلکسیون اکوتیپ عناب در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی معتقدند با تمام اهمیتی که محصولات استراتژیک موجود در خراسان جنوبی نظیر عناب در اقتصاد منطقه داشته و دارند، در عرصه پژوهش بویژه در زمینه‌های اکوتیپی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی استراتژیکی و دارویی عناب، اولین قدم برای برنامه‌های اصلاحی عناب، اطلاع از تنوع ژنتیکی و خویشاوندی میان ژنوتیپ‌ها و اکوتیپ‌های مختلف آن است که تنوع بالای ژنتیکی بین اکوتیپ‌ها نشان  دهنده آن است که می‌تواند زمینه مناسبی برای به نژادی این گیاه ارزشمند فراهم آورد.

کهنسال خاطرنشان کرد: از سویی این تیم درصدد فراهم کردن زمینه تولید ارقام برتر در استان خراسان جنوبی است که بتوانیم به کشاورزان توصیه زراعی کرده و کلکسیونی نیز از محصولات استراتژیک منطقه به عنوان مزرعه الگویی در مرکز استان خراسان جنوبی برای اولین بار تاسیس شود که در طرح‌های پژوهشی آینده برای سایر محققین نیز می‌تواند راهگشا باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.