×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
عرضه ۶ داروی گیاهی جدید به داروخانه‌ها تا پایان سال

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا،دکتر شمس‌علی رضازاده، تولید ۶ تا ۷ داروی گیاهی در سال را از برنامه‌های این پژوهشکده نام برد و افزود: بر این اساس تاکنون چندین فرمولاسیون داروهای گیاهی را تهیه و متعاقب آن مجوز ورود به بازار این داروها را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردیم.

رضازاده از عرضه ۳ دارو در نیمه اول سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در نیمه اول سال جاری ۳ دارو در شکل قرص، شربت و کپسول برای درمان بیماری‌های گوارشی، کاهش وزن و آلزایمر وارد بازار خواهیم کرد.

وی پایه اصلی داروی درمان بیماری آلزایمر را گیاه دارویی بادرنجبویه، داروی گوارش را ترکیبی از عسل و سیاه دانه و داروی کاهش وزن را چای سبز دانست.

این محقق با بیان این که اولین داروی گیاهی را با نام «لیورسیل» در سال گذشته به بازار عرضه کردیم، یادآور شد: ۳ داروی گیاهی دیگر نیز در نیمه دوم سال جاری وارد داروخانه‌ها خواهد شد.

وی گردش مالی حوزه تجاری این پژوهشکده را ناچیز دانست و یادآور شد: با توجه به اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که گردش مالی پژوهشکده در سال جاری حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان شود و برای سال‌های آتی افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی را برآورد می‌کنیم.

اهلی‌سازی گونه‌های گیاهی

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، بهینه سازی شرایط کشت و اهلی سازی گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این پژوهشکده نام برد و یادآور شد: از سوی این پژوهشکده، گیاهان دارویی زیادی به بازار معرفی شده که برخی از این گیاهان دارویی، بومی کشور بوده است.

وی تجاری سازی گیاه آلوئه‌ورا و گونه‌های آویشن را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده دانست و ادامه داد: اخیرا مطالعاتی را بر روی گیاه خشخاش ایرانی که یک گیاه دارویی است، آغاز کردیم که اهلی‌سازی این گیاه به مرحله نهایی رسیده است.

رضازاده با تاکید بر ارزش جهانی اقتصادی این گیاه دارویی اظهار کرد: در این مطالعات ماده خالص و موثره آن را استخراج کردیم که از آن در تولید داروهای ضد درد استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر این که خشخاش ایرانی گیاه مخدر نیست، بلکه سمی است و قابل استفاده برای سوء مصرف نخواهد بود، یادآور شد: بر روی خشخاش ایرانی نیز اصلاح ژنتیکی انجام می‌دهیم تا تولید ماده موثره این گیاه را افزایش دهیم.

به گفته این محقق، خشخاش ایرانی در حالت عادی دارای ۲درصد ماده موثره است و محققان پژوهشکده گیاهان دارویی درصدد هستند تا با روش‌های اصلاح ژنتیکی ماده موثره آن را به میزان ۳ تا ۳٫۵ درصد افزایش دهند.

رضازاده با تاکید بر این که در این زمینه موفقیت‌های نسبی کسب شده است، ابراز امیدواری کرد که به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یابند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.