×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سالانه تولید ۱۲ هزار تن گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی سطح زیر کشت گیاهان دارویی سیستان و بلوچستان را ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار ذکر کرد و اظهار داشت: این استان به دلیل تنوع اقلیمی و شرایط مساعد ظرفیت و توانمندی تولید گستره وسیعی از گونه های گیاهان دارویی را در عرصه های طبیعی و زراعی دارد به طوری که برخی گونه های ارزشمند دارویی به صورت اندمیک و انحصاری صرفا در این استان تولید می شود.

وی ادامه داد: کم توقع بودن گیاهان دارویی و سازگاری آنها با شرایط سخت محیطی و انواع تنش ها، آنها را به گزینه ای مطلوب برای گنجاندن در الگوی کشت مناطق مختلف سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پتانسیل توسعه و تولید گیاهان دارویی در استان بسیار بالاتر از سطوح موجود است اما به دلایل مختلف از جمله نبود شناخت کافی از گیاهان دارویی موجود و خواص آنها، عدم شکل گیری صنایع مرتبط در کشور و استان، عدم ارتباط با بازارهای جهانی و آگاهی از تقاضای بازار، وجود نداشتن افراد متخصص در این زمینه و نبود ماشین آلات و ادوات مناسب کاشت، داشت و برداشت این محصولات در استان سبب شده است در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل نشود.

وی تاکید کرد: ایجاد صنایع مرتبط با بسته بندی، فرآوری و بازار رسانی می تواند زمینه ساز توسعه گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان شود.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.