×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات شش ماهه هل سبز از هند: ۴۰۰ میلیون دلار !

طبق گزارش بانک جهانی، بازار تولید و مصرف گیاهان دارویی جهان در ۳ دهه اخیر از کمتر از ۵ میلیارد دلار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهدرسید. بر اساس پژوهش‌های موسسات علمی در سال‌های اخیر، از کل گونه‌های شناخته شده ایران بیش از ۲۱۰۰ گونه واجد خواص دارویی است که می‌تواند در صنایع داروسازی، عطری، آرایشی بهداشتی، مکمل غذایی، رنگ دهنده، طعم دهنده، آفت کش، ادویه‌جات و سایر صنایع قابل استفاده باشد که گویا اینطور نیست.

یک محقق و پژوهشگر گیاهان دارویی ضمن انتقاد از اینکه در ایران از صنعت گیاهان دارویی آنطور که شاید و باید استفاده نمی‌شود، گفت: «این درحالی است که تجارت گیاهان دارویی در سال ۲۰۵۰ به پنج تریلیون دلار خواهد رسید که در این میان سهم ایران به‌عنوان کشوری که در گیاهان دارویی قدمت آن بسیار زیاد است، دارای اهمیت است.»

محسن پویان با بیان اینکه طی ۶ ماه صادرات کشور هند از یک نوع گیاه دارویی به اروپا که ما آنرا به عنوان هل سبز می‌شناسیم، به میزان ۴۰۰ میلیون دلار بوده، افزود: «اما در ایران صادرات گیاهان دارویی به صورت رسمی اندک است.»

وی با تاکیدبر اینکه اگر مطالعات گیاهان دارویی همواره تنها درقالب کتاب ارائه شود، هیچ سود اقتصادی از آنها به دست نمی‌آید، خاطرنشان کرد: «تنها عملیاتی شدن این مطالعات است که می‌تواند آنها را سودآور و مفید کند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.