×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات زعفران ایران ۲۰ درصد افزایش یافت

رئیس شورای عالی زعفران ایران با بیان اینکه ایران در رتبه نخست تولید و صادرات زعفران در جهان است، اعلام کرد: صادرات این محصول امسال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری اتاق ایران، «سیدعلی حسینی» افزود: بهترین اتفاقی که در بازار زعفران ایران با برداشته تحریم‌ها ایجاد شده، صادرات زعفران ایران به آمریکاست.

وی یادآورشد: پیش از دهه ۷۰، بازار زعفران دراختیار اسپانیا بود و اکنون در اختیار ایران است؛ اما اگر تولید و صادرات زعفران به درستی مدیریت نشود این امکان وجود دارد که دوباره ایران این بازار آماده را از دست بدهد.

چندی پیش غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران اعلام کرده بود صادرات زعفران امسال کاهش داشته ‌است؛ اما حسینی تاکید کرد، صادرات زعفران نه تنها کاهش نیافته بلکه امسال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته ‌است.

رئیس شورای عالی زعفران ایران، برداشته شدن تحریم‌ها در افزایش صادرات را تأثیرگذار دانست و گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها، امکان ورود ایران به بازار آمریکا مهیا شده ‌است؛ از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تاکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو زعفران به آمریکا صادر شده‌ است.

وی در رابطه با مشکلات صادرکنندگان زعفران نیز گفت: صادرکننده زعفران اسیر صراف است.

حسینی افزود: مشکلات پولی و نقدینگی همچنان به قوت خود باقی است و حتی بدتر نیز شده‌است؛ صراف‌ها همه‌چیز را برای آن‌ها تعیین می‌کنند. به هر حال آب گل‌آلود شده و افراد فرصت‌طلب نیز از این شرایط سودجویی می‌کنند.

وی دیگر مشکل در صادرات زعفران را مربوط به بخش حمل‌ونقل دانست و گفت: متأسفانه هواپیماهای ایران نمی‌توانند به برخی از مقاصد مهم پرواز داشته باشند. در صورت برقراری پرواز مستقیم به برخی کشورها، حمل‌ونقل ارزان‌تر می‌شد اما اکنون بسیاری از شرکت‌ها خارجی واسطه می شوند و نرخ‌های نجومی می‌گیرند.

رئیس شورای عالی زعفران ایران در این باره توضیح داد: اکنون ایران به ۴۶ کشور زعفران صادر می‌کند و در این زمینه رقیب ندارد؛ هر چند در زمینه زعفران رقیب نداریم اما باید مراقب باشیم و تولید و تجارت زعفران را به درستی مدیریت تا سکوی نخست را در این زمینه حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: «پیش از ما در دهه ۷۰ بازار تولید و صادرات زعفران در اختیار اسپانیا بود. اما ما موفق شدیم زعفران با کیفیت را با قیمت ارزان صادر کنیم.

اکنون کشوری قادر نیست ۲۰۰ تن زعفران صادر کند و ما حرف اول را در این زمینه در دنیا می‌زنیم.

به گزارش ایرنا، اوایل اردیبهشت ماه امسال «اسداله عسگراولادی» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، عمده‌ترین دلیل کاهش صادرات زعفران را مربوط به استاندارد و طولانی بودن دریافت مجوزهای این بخش اعلام کرده بود.

به گفته وی، پنج کشور اسپانیا، چین، استرالیا، هلند و یک کشور آفریقایی به کاشت و تولید زعفران مشغولند و رقبای ایران هستند.

خبرگزاری ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.