×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت محصول آنغوزه در شهرستان بشرویه ۴۰ درصد کاهش یافت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، محمدرضا رفیعی افزود: امسال پنج هزار و ۵۵۲ کیلوگرم محصول آنغوزه از مراتع شهرستان برداشت شد.
به گفته وی هفت طرح بهره برداری آنغوزه در بشرویه فعال است که ۱۲۰ خانوار در برداشت این محصول فعالیت دارند، امسال کاهش تولید این گیاه دارویی باعث مهاجرت بهره‌برداران از مناطق اجرای طرح شده است.
وی محل اجرای این طرحها را « نایگ و هنویه، عشق آباد نیگنان، علی حیدر، کرند، سرند خرافرید، کال نخاب و فتح آباد ارسک» ذکر کرد.
وی اضافه کرد: بهره برداران باید هرسال نسبت به بذرپاشی این گیاه در منطقه اقدام کنند، در صورت بذرپاشی نکردن ، با توجه به خشکسالی های اخیر شاهد از بین رفتن این گیاه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: یکی از نیازهای بشرویه خصوصا خراسان جنوبی این است، محصول آنغوزه فرآوری شده را به صورت بسته های کوچک شبیه به قرص تهیه تا برای صادرات مناسب و ارزش افزوده داشته باشد.
این مسئول اضافه کرد: هم اکنون آنغوزه به صورت سنتی در حلب های روغن نباتی پنج و ۱۷ کیلوگرمی به صورت فله به هندوستان و بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
رفیعی با اشاره به اینکه ۶۰ گونه گیاهی در بشرویه می روید، گفت: گیاهان دارویی علاوه بر خاصیت های پزشکی، به دلیل اینکه از مرحله کاشت تا برداشت نیاز به تامین اعتبار و کار توسط نهاده های کشاورزی ندارند، صرفه اقتصادی دارند.
آنغوزه، شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از گیاه خارج می‌شود.
این محصول به دو صورت در بازار عرضه می‌شود، یک نوع آن را آنغوزه اشکی گویند بسیار تمیز، بدون خاک و خاشاک و مرغوب است رنگ خارجی آن زرد مایل به قرمز یا قهوه‌ای و صاف و شفاف است.
نوع دیگر توده ای است که با بی دقتی جمع‌آوری و مخلوط با خاک و خاشاک و برگ و نامرغوب است طعم آنغوزه گس در بعضی گونه‌ها تلخ و بویی شبیه بوی سیر، و خیلی تند دارد.
در شهرستان‌های طبس، بشرویه و قاینات از توابع خراسان جنوبی همه ساله از اواخر اردیبهشت ماه بهره برداری از محصول آنغوزه انجام می شود.
درمان سرطان، میخچه، پینه، مسکن و محرک از خواص این محصول گیاهی است.
شهر بشرویه مرکز شهرستان بشرویه در شمال خراسان جنوبی و در ۳۲۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.