×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۳۱ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی در همدان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الله شهبازی با اعلام اینکه استان همدان رتبه سوم تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد، اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد رازیانه و ۴۶ درصد گشنیز کشور در استان همدان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح گیاهان دارویی استان زیرکشت ۳۱ درصد و تولید ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، افزود: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۳، چهار هزار و ۵۲۹ هکتار که در سال گذشته به پنج هزار و ۹۵۱ هکتار افزایش یافت.

شهبازی میزان تولید گیاهان دارویی سال گذشته را ۱۵ هزار و ۵۲ تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به تولید ۱۱ هزار و ۴۲۷ تنی سال ۱۳۹۳، رشد داشته است که نتیجه فرهنگ‌سازی و فراهم کردن زمینه کشت این محصول بوده است.

وی بیان کرد: محصولاتی از جمله گشنیز و رازیانه به ترتیب با چهار هزار و ۱۰۵ و هزار و ۸۰۰ به عنوان گیاهان دارویی قلمداد می‌شوند که بیشترین سطح زیرکشت استان همدان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: تولید دو محصول گشنیز و رازیانه به ترتیب ۱۰ هزار و ۲۵۴ و چهار و ۵۰۰ تن است که بیشترین میزان تولید گیاه دارویی کشت شده استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: تعداد گیاه دارویی زیرکشت در استان پانزده محصول شامل آرتیشو، آویش، بابونه، بادرنجبویه، رازیانه، زیره سبز، سنبل الطیب، کاسنی، کدو طبی، کنگر فرنگی، گاوزبان، گشنیز، گل همیشه بهار، ماریتغال و مرزنجوش است که دانه، برگ، ساقه، گل و ریشه آنها مصرف دارویی دارد.

شهبازی چهار شهرستان نهاوند، رزن، ملایر و فامنین را جزء اصلی‌ترین تولیدکنندگان گیاه دارویی استان همدان نام برد و گفت: شهرستان نهاوند با ۴ هزار و ۱۲۶ هکتار و تولید ۱۰ هزار و ۵۲۷ تن برترین و شهرستان رزن با سطح زیرکشت هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید چهار هزار و ۵۰۰ تن در رتبه بعدی کشت و تولید گیاهان دارویی قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: آمارهای تولید بیان شده فقط شامل سطوح زیرکشت بوده و شامل برداشت‌هایی که از عرصه منابع طبیعی و گیاهان دارویی خودرو انجام می‌شود، نیست.

وی عنوان کرد: تولید گیاهان دارویی از طریق کشت از صدمه به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کرده و امکان پایش تولید و عقد قرارداد با شرکتهای تولیدی، فرآوری و بسته‌بندی داروهای گیاهی را فراهم می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.