×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معاون وزیر جهادکشاورزی: توسعه صنعت اسانس گیری، زنجیره تولید گل محمدی را تکمیل می کند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از کشاورزنیوز، محمدعلی طهماسبی در دیدار استاندار چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: با توجه به ارزش بالای اقتصادی اسانس گیری گل محمدی، راه اندازی این صنعت در کشور با جدیت پیگیری می شود.
وی ادامه داد: هر لیتر اسانس گل محمدی بر حسب کیفیت آن در دنیا بین پنج تا ۱۰ هزار دلار خریداری می شود.
به گفته وی، هم اینک در ۱۴ تا ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور گل محمدی کشت می شود و با توجه به ارزش افزوده بالای این محصول، توسعه پرورش گل محمدی از اولویت های وزارت جهادکشاورزی است.
طهماسبی گفت: گل محمدی گیاه کم آبی است و در استان های با بارندگی بالای ۴۰۰ میلیمتر از جمله استان چهارمحال و بختیاری، این گیاه با آبیاری سبز (کشت دیم) قابل توسعه است.
وی افزود: گل محمدی در شرایط دیم بالای ۱٫۵ تن و در شرایط آبی حدود چهار تن در هکتار گل می دهد و با ارزش ترین کالای صادراتی کشاورزی محسوب می شود.
طهماسبی تصریح کرد: به دلیل اینکه گل محمدی مصرف مستقیم دارویی، بهداشتی، غذایی و انسانی دارد بایستی به صورت ارگانیک و عاری از مواد شیمیایی تولید شود.
معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی افزود: بر اساس برنامه ریزی ها، مقرر شده طی ۱۰ سال آینده در چهارمحال و بختیاری ۷۰ هزار هکتار اراضی مستعد، زیرکشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی قرار گیرد.
به گفته طهماسبی با رایزنی و هماهنگی های انجام شده با مسئولان چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه این استان از مستعد ترین مناطق پرورش و کشت گل محمدی است، صنعت اسانس گیری این محصول نیز با تعیین سرمایه گذار در این استان راه اندازی می شود.
هم اکنون در کشور ۱۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیرکشت گیاهان دارویی است.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار گفت: در برنامه ششم توسعه حدود پنج هزار هکتار از باغات دیم استان توسعه می باید و در دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان نیز گیاهان دارویی از جمله گل محمدی کشت می شود.
قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: هم اینک حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت گل محمدی است و سال گذشته ۱۲۰ هزار اصله نهال گل محمدی بین شهرداری های استان برای کشت در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهری توزیع شد.
به گفته وی، مطابق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۹، سالانه ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به پرورش و کشت گل محمدی اختصاص می یابد.
معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی برای دیدار از طرح های توسعه باغات چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.