×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
امسال ۷۵ هزار کیلوگرم گیاه دارویی گل‌ گاو زبان در نهاوند تولید می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، علی ده پهلوان اظهار داشت: سطح زیر کشت گل‌گاوزبان در نهاوند ۱۵۰ هکتار می‌باشد که به‌طور متوسط از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک‌ شده برداشت می‌شود.

وی گفت: برداشت گل‌گاوزبان از مزارع نهاوند از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اوایل تیرماه ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود ۷۵ هزار کیلوگرم گل خشک‌ شده به ارزش ۱۵ میلیارد ریال از مراتع و مزارع نهاوند برداشت و روانه بازار شود.

ده پهلوان افزود: کشت گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان سبب نفوذ بیشتر نزولات جوی در خاک می‌شود و از تخریب زودهنگام مراتع جلوگیری می‌کند و کاشت این محصولات در هر هکتار برای ۱۵ نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

وی اظهار داشت: گل‌گاوزبان گیاهی دارویی و خوراکی است که دم‌نوش آن برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، سرخک، مخملک، رماتیسم و بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: امسال با توجه به بارش‌های خوب فصل پاییز و بهار در نهاوند و شرایط مناسب آب و هوایی در مراتع و مزارع برداشت گل و گاوزبان زودتر از موعد مقرر در منطقه شروع‌شده که با عملکرد قابل‌قبول به‌طور متوسط پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم محصول گل خشک‌شده برداشت شود.

ده پهلوان بابیان اینکه بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور و جهان شناسایی‌ شده گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی خوب و مناسب در مراتع نهاوند گونه‌هایی مختلف داروهای گیاهی مانند خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه در نهاوند تولید و کشت می‌شود.

وی عنوان کرد: سالانه بیش از هزار تن انواع مختلفی از گیاهان دارویی از ۸۰۰ هکتار مراتع نهاوند تولید و روانه بازارهایی داخلی و خارجی می‌شود که به‌طور متوسط در شرایط خوب و بد آب و هوایی از هر هکتار ۲۵۰ کیلوگرم گیاه دارویی خشک برداشت می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان تولید گل گاوزبان در شهرستان نهاوند است که در کوهستانها و کوهپایه های گیان، ملوسان، تازناب ها ساهدره ملوسان و باغات اطراف نهاوند کشت می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.