×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درآمد ۴۵۰ میلیارد ریالی مرتع داران کهگیلویه و بویراحمد از کاشت آنغوزه و باریجه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، عزت الله بهشتی فر افزود: طرح کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه سال ۹۳ در هشت و هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.
وی اظهار کرد: این میزان درآمد با اجاره دادن مراتع به بهره برداران استان های دیگر در طول یک سال نصیب مرتع داران این استان شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر هکتار زمین زیر کشت آنغوزه و باریجه به قیمت ۵۰ میلیون ریال به صورت سالیانه اجاره داده می شود.
بهشتی فر ابراز کرد: به ازای هر هکتار از سطح زیر کشت آنغوزه و باریجه دو میلیون و ۶۰۰ هزار ریال از بهره برداران اخذ و به حساب خزانه دولت واریز شد.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ هزار هکتار مرتع با ظرفیت کشت گیاهان دارویی دارد.
وی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار می توان با کشت گیاهان دارویی به کارآفرینی و تولید در کشور کمک کرد.
بهشتی فرد صیانت از مراتع و پیشگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به طور متوسط از هر هکتار ۱۶۰ کیلوگرم شیره آنغوزه تولید و به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود که پس از بسته بندی در این کشورها به کشورهای اروپایی صادر می شود.
بهشتی فر اظهار کرد: از کشت هر هکتار گیاه آنغوزه ۱٫۵فرصت شغلی ایجاد می شود.
آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر هم می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است.
به گفته کارشناسان آنغوزه حاوی تعدادی ترپن و مواد محلول در چربی است که ترکیب آن ۲۰درصد اسانس، ۶۰درصد رزین و حدود ۳۰ درصد صمغ است.
آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران به شمار می آید که خریداران آن را با روش های پیچیده، تجزیه و ده ها ماده ارزشمند از آن تولید می کنند.
گیاه باریجه دارای خواص درمانی از جمله اثرات نیرو دهندگی، ضد نزله (زکام)، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوی معده و ترمیم کننده زخم های سطحی است.
مصارف صنعتی باریجه در تهیه چسب الماس و صنایع آرایشی و بهداشتی است.
کهگیلویه وبویراحمد دارای یک میلیون و ۷۰۰هزار هکتار جنگل ومرتع است که بخش عمده ای از این مناطق مستعد برای کشت گیاهان دارویی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.