×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت موسیر و شیرین بیان در مراتع خمین ممنوع شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، نصرت الله هاشمی ادامه داد: این ممنوعیت بر اساس دستورالعمل جدید سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و مرتعی انجام شده است.
هاشمی بیان کرد: برداشت بیش از حد برخی از گیاهان دارویی در سالهای اخیر موجب کمبود و انقراض این گونه‌های با ارزش شده است که خشکسالی‌های متوالی دهه اخیر، به کاهش تولید این دو گونه در این شهرستان دامن زده است.
وی گفت: سه گونه گیاهی خودروی مرتعی نیز شامل بادرنجبویه دنایی، آنغوزه و لاله واژگون نیز در معرض انقراض قرار دارند.
هاشمی گفت: سایر گونه های خوراکی و دارویی خودروی مرتعی در حد نیاز خانوار برابر معادل سه کیلو گرم، مجاز است.
وی بیان کرد: در صورت برداشت بیشتر می بایست بهره برداران در قالب طرح بهره برداری قرارداد منعقد کنند و بر اساس قرارداد، برداشت نمایند.
هاشمی افزود: دراین شهرستان تاکنون پنج طرح بهره برداری کتیرا و باریجه در سطح ۱۶ هزار و ۷۲۴ هکتار با بهره برداران منعقد شده است .
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمین گفت: برداشت بی رویه برخی گیاهان در فصل بهار باعث آسیب پوشش گیاهی مراتع این شهرستان شده است.
هاشمی ادامه داد: ماههای نخست فصل بهار زمان مناسبی برای رویش گیاهان است در این زمان گیاهان تازه سر از خاک برمی آورند و درحال رشد و نمو هستند ولی این گیاهان با برداشت بی رویه در معرض خطر جدی انقراض قرار گرفته اند.
وی اظهار کرد: چرای دام، بوته کنی و چیدن گیاهان کوهی و صحرایی سبب می شود تا گیاهان بدون طی مراحل تکامل و زایش از بین بروند و این امر آسیب جدی به وضعیت پوشش گیاهان در این منطقه وارد می کند.
وی افزود: چیدن گیاهان صحرایی و کوهی که برخی از آنها استفاده دارویی دارند، باعث درآمد برای افرادی و حتی تبدیل به یک حرفه شده است.
هاشمی با بیان اینکه تعدادی افراد سودجو از سایر مناطق به برداشت و کندن بی رویه کنگر از مراتع این شهرستان روی آورده بودند، گفت: آنان گیاهان دارویی را می چینند و در بازار تهران به فروش می رسانند.
وی افزود: یگان حفاظت این اداره با گشت های ادواری با بهره برداران غیرمجاز و افرادی که بخواهند با سوء استفاده باعث آسیب به پوشش گیاهی دارویی شوند، برخورد قانونی می کنند.
حدود ۲۰۰ گونه گیاه دارویی مرتعی وجنگی در ۱۶۲هزار هکتار عرصه های طبیعی شهرستان خمین وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.