×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایجاد تحول در صنعت گیاهان دارویی با استفاده از فناوریهای برتر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر ابوالقاسم متین، صاحب نظر و مشاور علمی در بخش خصوصی در شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص جایگاه علم و فناوری در گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: عطاری‌های ما طی قرن‌ها گیاهان دارویی را به مردم عرضه می‌کردند. اما این اتفاق امروز با دوز بندی، پکیج و غیره همراه است. امروز هر گیاه ۳۰۰ تا سه هزار ماده دارد که برای مثال ماده مؤثره یکی به صورت قطره عرضه می‌شود.

وی توضیح داد: این که بادرنجبویه به عنوان دم‌نوش یا با چای مصرف شود با این که به صورت قطره مصرف شود، متفاوت است. ۲۰ قطره معادل ۱۲ کیلو بادرنجبویه است. بنابراین فناوری در قسمت‌های بسیاری از این قضیه رابط بزرگی بوده است.

متین خاطرنشان کرد: تغییراتی که فناوری در حوزه گیاهان دارویی دارد، بسیار پیچیده و قوی است. اقداماتی چون خالص‌سازی و تغییراتی که ایران در خالص‌سازی به آن رسیده است، مهم‌ترین چیز است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در این حوزه وجود دارد، سند ملی گیاهان دارویی است که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در حال حاضر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برای اجرایی کردن این سند مهم نقشه راه مفصلی را تهیه کرده است.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد: دیگر مانند سابق نیست که به عرقیات معمولی گیاهان دارویی گفته شود. امروزه با تغییرات بسیاری مواجه هستیم. این حوزه وارد بیوتکنولوژی شده است و حتی سلول‌های بنیادی در این عرصه آینده خوش‌بینی را خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.