×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستاوردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در سال ۹۴

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسن عصاره، با اشاره به برداشتن گام های ارزشمند در حوزه علم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی، اظهار کرد: حمایت از طرح های نوآورانه و فناورانه، توسعه کشت صنعتی و انبوه گیاهان دارویی استراتژیک، ارتقاء ظرفیت اسمی تولید انواع عرقیات، عصاره و اسانس گیاهی در کشور و گسترش چشمگیر شرکت های فعال در این زمینه از دیگر فعالیت های این حوزه است.
وی، رشد کمی و کیفی انواع داروهای انسانی و دامی با منشا گیاهی، افزایش و توسعه محتوایی دانشکده های طب سنتی و داروسازی سنتی، افزایش تعداد دانشجویان دکترای تخصصی طب سنتی، ثبت اطلاعات گیاه شناسی، تکمیل تحقیقات اهلی نمودن گونه های گیاه دارویی و بهبود رتبه کشور در منطقه از نظر تعداد داروهای تولیدی با منشا گیاهی از دیگر دستاوردهای این صنعت نوپا در کشور بوده است.

** افزایش صدور مجوزها و تولید داروهای گیاهی به بیش از ۱۶۰۰ قلم 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به افزایش تولید تعداد داروهای گیاهی در سال های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها و تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی به بیش از ۱۶۰۰ قلم رسیده است.
وی اظهار کرد: در سال ۸۴ ، ۱۳۴ قلم دارو و فرآورده های گیاهی در فهرست رسمی وزارت بهداشت قرار داشت که این تعداد در سال گذشته (۱۳۹۳) به بیش از هراز و ۲۰۰ دارو و فرآورده گیاهی رسیده که در سال جاری نیز شاهد افزایش آنها هستیم .
عصاره به افزایش تمایل مصرف داروهای گیاهی در بین مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال خوب مردم باید حمایت بیمه ای خوبی از آنها صورت گبرد تا مردم با ارامش خاطر داروهای گیاهی را مصرف کنند.
وی به بهبود رتبه کشور در منطقه از نظر تعداد داروهای تولیدی با منشا گیاهی اشاره کرد و گفت: این کار حاصل همت محققان و پژوهشگران و تدابیر مناسب مسئولان است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از افزایش ظرفیت انواع داروهای انسانی و دامی با منشاء گیاهی در سال جاری خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی انواع داروهای انسانی و دامی با منشاء گیاهی به شکل قرص، کرم، شربت، کپسول از ۳۰۰ میلیون عدد به ۵۷۰ میلیون عدد افزایش یافته است.
وی افزود: افزایش بیش از ۹۵ شرکت دانش بنیان برای تجاری سازی و تولید ۵۸۶ محصول و فرآورده فناوری بنیان، رشد و گسترش بیش از ۴۰۰ شرکت فعال در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و سنتی از اقدامات مهمی است که در سال جاری به نتیجه رسیده است.

** تدوین نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی 
وی اظهار کرد: نقشه راه علم و فناوری در خصوص سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی با مشارکت تمامی نهادهای ذینفع مندرج در این سند در مرحله تدوین نهایی است و امیدوارین که در نیمه اول سال ۹۵ رونمایی شود.
عصاره تاکید کرد: نقشه راه این سند نشان می دهد که در سال های باقیمانده تا سند چشم انداز ۱۴۰۴ چه اقداماتی باید انجام گیرد تا اهداف این سند مهم محقق شود.
سند ملی گیاهان داروئی و طب سنتی به استناد فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور در سال ۱۳۹۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۷ ماده و ۶ تبصره است که در راستای ساماندهی فعالیت ها و تعامل بیشتر دستگاه های متولی به تصویب رسیده است.
براساس این سند چشم انداز و اقدامات لازم برای توسعه فعالیت ها در بخش گیاهان داروئی و طب سنتی تا سال ۱۴۰۴ در تظر گرفته شده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بر لزوم توسعه کشت صنعتی و انبوه گیاهان داروئی تاکید کرد و گفت: کشت صنعتی و انبوه گیاهان دارویی استراتژیک به میزان افزایش ۱۰ هزار هکتار در سال افزایش می یابد.
عصاره گفت: سطح زیر کشت فعلی گیاهان دارویی و اسانس دار با احتساب محصولاتی مانند زعفران، زرشک و عناب حدود ۱۸۰ هزار هکتار است که این مقدار تا پایان برنامه ششم باید به ۳۶۰ هزار هکتار برسد.
وی به حمایت ستاد از ۴۰۸ طرح نواورانه یا فناورانه اشاره کرد و افزود: حمایت ستاد از ۱۷۲ طرح نوآورانه در شرکت های خصوصی و ۲۳۶ طرح فناورانه در مراکز پژوهشی دولتی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ارتقا شبکه آزمایشگاهی گیاهان داروئی کشور متشکل از ۱۳۲واحد آزمایشگاهی با هدف بهبودبخشی به کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی در سال جاری صورت گرفته است.
عصاره ، ارتقاء ظرفیت اسمی تولید انواع عرقیات، عصاره و اسانس گیاهی در کشور به میزان ۱۷۵۰۰۰ تن در سطح ۱۸۳ واحد تولیدی و صنعتی ، توسعه دانشکده های طب سنتی و داروسازی سنتی به ۸ دانشکده ، افزایش تعداد دانشجویان دکترای تخصصی طب سنتی از ۱۷۰ نفر به ۴۲۹ نفر و افزایش تعداد مراکز و یا هسته های تخقیقاتی طب سنتی و مکمل مصوب دانشگاهی به ۹ مرکز از دیگر اقدامات مهم در سال جاری است.
وی، تهیه ۲۰ بسته کارآفرینی در حوزه های مرتبط ، افزایش سلامتکده های طب سنتی به ۲۰ مورد، تهیه اطلس جامع گیاهان دارویی در بیش از ۱۰ استان کشور در راستای ثبت مزیت ها و حفاظت از گونه های گیاهی در جهت حفظ ذخایر ژنتیکی و احیای میراث مکتوب طب سنتی از طریق گردآوری، تطبیق، مقابله، ترجمه، چاپ و انتشار نسخه های خطی و غیرخطی دانشمندان ایرانی از جمله دستاوردهای ملی در سال جاری بوده است

** تکمیل تحقیقات اهلی نمودن بیش از ۱۶۰ گونه گیاه دارویی 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بر لزوم اهلی کردن گیاهان داروئی در کشور تاکید کرد و افزود: تحقیقات اهلی کردن بیش از ۱۶۰ گونه و واریته از گیاهان دارویی دارای توان اقتصادی در سال جاری تکمیل شده است.
وی تاکید کرد: اهلی کردن گونه های گیاهان داروئی یکی از برنامه مهم تحقیقاتی کشور است تا از این طریق بتوان ماده موثره بیشتر و مطلوب تری از گیاهان داروئی بدست آورد.
عصاره ادامه داد: تقویت و توسعه بانک ژن انواع گونه های گیاهان دارویی انحصاری یا درحال انقراض و حفاطت از ۱۴۰۰ گونه گیاهی ، تدوین ۱۳۴ استاندارد شغلی در ۷ بخش اصلی زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی و ثبت اطلاعات گیاه شناسی ۲۳۰۰ گیاه دارویی از دیگر اقدامات مهم در سال جاری بوده است.
عصاره به موضوع مهم فرهنگ سازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی و انتقال فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی از طریق برگزاری ۲ فن بازار تخصصی ملی و چندین نمایشگاه تخصصی ملی و منطقه ای انجام گرفته است.

  1. ف م

    با سلام، کاش آقای دکتر علاوه بر پیشرفت های طب سنتی به توسعه و پیشرفت هایی که در سال ۹۴ در دانشکده های داروسازی و دپارتمان های فارماکوگنوزی در مورد تحقیقات و آنالیز داروهای گیاهی و موارد مرتبط هم آمار می فرمودند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.