×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایسنا، با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه از بهار نارنج می‌توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده نمود.

این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی توسط دکترمحمود اخلاقی استادیار گروه بیهوشی مرکز تحقیقات گیاهان داروئی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد وجمعی از همکاران انجام شد.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور تعداد ۶۰ بیمــار ۴۸-۱۴ ساله مراجعه کننده به بیمارستان آیت اله کاشانی شهرکرد جهت عمل جراحی انتخابی نوع متوسط به صورت در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. ۲ ساعت قبل از عمل به گروه یک ۱۰۰ سی سی عرق بهار نارنج و به گروه ۲ محلول یک قرص mg 5 دیازپام در۱۰۰ سی سی آب بصورت خوراکی داده شد.

میزان اضطراب بیماران توسط پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و علایم حیاتی بیماران قبل و دو ساعت پس از دریافت دارو ثبت گردید.

یافته‌های این پژوهش حاکیست گروه ها از نظر ویژگی های دموگرافیک، نبض و اضطراب قبل از عمل همسان بودند. میزان اضطراب موقعیتی پس از مصرف دارو در هر دو گروه مصرف کننده بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت. مقایسه دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت. تغییرات تعداد نبض و فشار خون در هر دو گروه قبل و بعد از مصرف دارو تفاوت آماری معنی داری نداشت.

خلاصه این مقاله در ویژه نامه طب تکمیلی مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به چاپ رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.