×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ژل عصاره گیاه شاه‌تره با خاصیت ترمیم زخم های عمیق ساخته شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، فاطمه داودی رودبردیی با پیگیری پروژه‌ای مرتبط با گیاهان دارویی موفق به ساخت ژل عصاره گیاه شاه‌تره شد و با کسب نمره تمام از پایان نامه خود دفاع کرد.

در خلاصه فارسی این پایان نامه می‌خوانیم:

«استفاده از گیاهان دارویی به منظور ترمیم زخم، سالیان متمادی مورد توجه بوده است. شاهتره ایرانی (Fumaria vaillantii) متعلق به خانواده Fumariacea است که در طب سنتی ایران از گونه‌های این خانواده جهت ترمیم زخم استفاده می‌شده است و در مطالعات گذشته نیز به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شاهتره ایرانی اشاره شده است.

مطالعه حاضر به تهیه فرمولاسیون ژل موضعی عصاره تام گیاه شاه‌تره ایرانی و بررسی اثربخشی آن در میزان ترمیم زخم در مدل‌های زخم Excision و Incision در موش صحرایی پرداخته است.

جهت تهیه ژل دارویی، ابتدا از سرشاخه‌های هوایی گیاه با استفاده از حلال اتانول-آب(۸۰:۲۰) به روش ماسراسیون، استخراج عصاره تام در سه مرحله متوالی و جمعا ۷۲ ساعت انجام پذیرفت و سپس به شکل ژل دارویی فرموله شد. جهت ایجاد دو مدل زخم، ۲۰ عدد موش صحرایی سالم، نژاد Albino wistar از جنس نر در هر مدل مورد استفاده قرار گرفت. موش ها را در چهار گروه ۵ تایی تقسیم کرده که شامل گروه‌های زیر هستند:

۱- کنترل منفی (بدون استعمال دارو)

۲- کنترل پایه ژل (استعمال پایه ژل)

۳- کنترل مثبت (استعمال داروی شاهد)

۴- گروه درمانی (استعمال ژل تهیه شده از عصاره گیاه شاهتره مورد مطالعه).

در مدل زخم Excision ژل دارویی، پایه ژل و پماد آلفا یک بار در روز و به مدت ۲۱ روز استعمال شد و اندازه بسته شدن زخم در روزهای ۲،۴،۶،۸،۱۰،۱۲،۱۴،۱۶،۱۸،۲۱ محاسبه شد اما در مدل زخم Incision استعمال اشکال دارویی یک بار در روز و به مدت ۱۰ روز صورت گرفت.

در این پایان نامه پارامترهای درصد بسته شدن زخم، کشش پذیری پوست، کلاژنیزاسیون، اپیتلیالیزاسیون و همچنین میزان کلاژن توتال مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج مشاهده شده بیانگر افزایش معنادار درصد بسته شدن زخم در روزهای ۶ام،۱۰ام و۱۴ام است. همچنین در پارامترهای آنژیوژنزیس، اپیتلیالیزاسیون و افزایش معنی داری در گروه درمانی نسبت به گروه کنترل منفی مشاهده شد. اگر چه در میزان کلاژنیزاسیون و هیدروکسی پرولین این اختلاف معنی دار مشاهده نشد.

همچنین در اندازه‌گیری پارامترهای کشش پذیری پوست، پایه ژل و ژل دارویی هر دو موثر بوده اما اختلاف معنی داری در مقایسه با سایر گروه ها نداشتند. مشاهدات ما در این مطالعه بیانگر آن است که فرمولاسیون گیاه شاهتره ایرانی می‌تواند کاندیدای درمانی مناسبی جهت ترمیم زخم در نظر گرفته شود که البته نیازمند مطالعات بیشتری است.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.