×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات گیاهان دارویی به اتریش آغاز می گردد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در دیدار با آندره روپرشتر، وزیر کشاورزی اتریش، با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ایران برای تولید انواع محصولات کشاورزی گفت: ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند آب و خاک، آبیاری‌های نوین و امور دام با کشور اتریش همکاری‌های قابل توجهی داشته باشد که در این راستا باید بخش خصوصی دو کشور پیش قدم شوند.

وی همچنین افزود: اکنون روابط سیاسی دو کشور در وضعیت عالی قرار دارد و نگاه مردمان هر دو سرزمین سازنده و مثبت است؛ بنابراین مقدمات سفر رئیس جمهوری ایران به اتریش در آینده‌ای نزدیک فراهم شده تا پایه‌های این ارتباط قوی‌تر از پیش شود.

به گفته حجتی، یک‌هزار و ۴۵۰ نوع گیاه دارویی در ایران شناخته شده که بیشتر آنها قابلیت استحصال ماده مؤثره داشته و حتی برخی از آنها در شفای بیماری‌های صعب‌العلاج به کار می‌روند. البته توسعه کشت گیاهان دارویی در مزارع جزو اولویت‌های برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود؛ بنابراین می‌توان با کمک گرفتن از تکنولوژی اتریش، سرمایه‌گذاری در این حوزه را توسعه داد. به همین دلیل لازم است متخصصان اتریشی با اهل فن در ایران تعامل داشته باشند.

وزیر کشاورزی، جنگل‌داری، محیط زیست و شیلات اتریش نیز در دیدار با حجتی، از باز شدن راه تجارت با ایران بسیار ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: “خواسته من از شما این است که هنگام سفر رئیس جمهوری ایران به اتریش با وی همراه شده و از نزدیک، مناطق مختلف اتریش به‌ویژه کوهستان‌های تیرول را مشاهده کنید که اتفاقاً زادگاه بنده نیز همانجاست.”

آندره روپرشتر با بیان اینکه علاقه‌مندی‌های ایران و اتریش در زمینه پایداری محیط‌زیست و مدیریت جنگل‌ها بسیار به هم نزدیک است، خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن این همکاری‌ها لازم است کارگروهی متشکل از نمایندگان ایرانی و اتریشی تشکیل شود تا در زمینه‌های مختلف کارها را پیش ببرند.

وی ادامه داد: اگرچه در بحث گیاهان دارویی می‌توانیم از متخصصان ایرانی یاد بگیریم، اما کشور ایران در تولید زعفران، پسته و خرما پیشرو بوده و بالاترین کیفیت را در دنیا دارد؛ ضمن اینکه در تولید میوه نیز ایران از اتریش پیشی گرفته و می‌تواند بهانه خوبی برای گسترش همکاری و انتقال تجربیات دو طرف باشد.

روپرشتر با ابراز تعجب از اینکه در ایران میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی خارج از فصل در بازار وجود دارد، تصریح کرد: در این زمینه ما حرفی برای گفتن نداریم چون محصولات این‌چنینی معمولاً در سرزمین اتریش، در اردیبهشت‌ماه قابل برداشت است.

حجتی در پاسخ به این بیان روپرشتر عنوان کرد: تنوع اقلیمی ایران باعث شده که توانایی تولید محصول در فصول مختلف فراهم باشد؛ به‌عنوان مثال، اکنون مناطقی در کشور دمای هوا در سردترین حالت خود قرار داشته و در عین حال مناطق دیگری نیز وجود دارند که برای تعادل دمایی از کولر استفاده می‌کنند.

در ادامه این نشست، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با ارائه سه پیشنهاد تجاری، خرسندی و استقبال وزیر کشاورزی اتریش را برانگیخت. عباس کشاورز گفت: از توانایی اتریش در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی به‌ویژه طی دو سال اخیر آگاهیم؛ زیرا بسیار کارآمد، دقیق و مؤثر هستند. بنابراین قصد داریم که تولید این ادوات را با همکاری شرکت‌های دوطرف، در آینده دنبال کنیم. این ادوات با کمترین خاک‌ورزی و مزیت‌های دیگری که دارند، حتی عملکرد تولید محصولات را بالا می‌برند.

دومین پیشنهاد معاون وزیر درباره واردات بذر از اتریش بود. وی یادآور شد: در سال جاری، توسط یکی از ایرانیان مقیم آن کشور، پنج رقم گندم و جو به ایران وارد کردیم. اینها همگی ارقام مطلوبی بود و درخواست داریم که برای مبادله ارقام بیشتر با کمک کشاورزان، اقدامات لازم انجام شود.

کشاورز تأکید کرد: به‌طور کلی کشاورزی ایران به دو گروه تقسیم می‌‌شود؛ نوعی که در دشت‌های حاصلخیز صورت می‌گیرد و نوعی که در کوهستان‌ها است و تولید بخشی از محصولات را بر عهده دارد؛ متأسفانه ایران در کشاورزی کوهستانی پیشرفته نیست. بنابراین قصد داریم از تجربیات اتریش در این زمینه استفاده کرده و این دانش را به مناطق مختلف ایران منتقل کنیم.

وزیر کشاورزی اتریش، در پاسخ به معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: قرار است در پایان نوامبر، نمایشگاه تخصصی کشاورزی در شهر ولز برگزار شود؛ بنابراین برای انتقال تجربیات ساخت تجهیزات از کشاورزان ایرانی دعوت می‌شود تا در این نمایشگاه شرکت کنند.

روپرشتر درباره دو پیشنهاد دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از انتقال هر اطلاعاتی که ایران در زمینه‌های مختلف کشاورزی از اتریش طلب کند، دریغ نکرده و در توسعه، پایداری و بخش‌های دیگر، آماده همکاری با ایران هستیم.

پس از پایان گفتگوها و اظهار نظرات دو طرف، سند همکاری بین دو کشور به امضای وزیر جهاد کشاورزی و همتای اتریشی وی رسید. در این هنگام، دو وزیر اظهار امیدواری کردند که با گسترش همکاری‌ها راهی برای پیشرفت و توسعه کشاورزی ایران و اتریش فراهم خواهد شد. ضمن اینکه وزیر اتریش بر یک طرفه نبودن این تجارت، تأکید داشت و معتقد بود که چیزهای زیادی وجود دارد که ما باید از ایران بیاموزیم.

در حاشیه این نشست، عباس کشاورز، معاون زراعت وزراتخانه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر مقایسه کیفیت بذرهای ایرانی و اتریشی گفت: اگرچه ما در ایران نیز بذرهای متنوعی را تولید می‌کنیم، اما بذرهایی که قرار است از کشورهای اروپایی وارد شود، خصوصیاتی دارند که در نوع داخلی نیست؛ به‌عنوان مثال، پنج رقم گندمی که از اتریش درخواست کردیم، ضمن کیفیت بالا مقاوم به برخی آفات نیز هستند که بذرهای تولید شده در ایران چنین قابلیتی را ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محققان ما برای رسیدن به تولید چنین بذوری حداقل به ۲۰ سال زمان نیاز دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.