×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
سیگار (توتون، تنباکو) از خواص درمانی تا انواع سرطانها

tobacco drying خشک کردن تنباکو

خشک کردن تنباکو در هوای آزاد

توتون و تنباکو گیاهی است بومی جنوب و مناطقی از شمال آمریکا. آن را به عنوان عضوی از خانواده‌ی سیب‌زمینی و فلفل دسته‌بندی کرده‌اند. دانه‌ی گیاه تنباکو حاوی سمی کشنده و بسیار کوچک است، به عنوان مثال هر اونس آن حاوی ٣٠٠٠٠٠دانه است. اعتقاد بر این است که از حدود ۶٠٠٠سال پیش از میلاد مسیح گیاه تنباکو به صورت وحشی در آمریکا روئیده و رشد کرده‌است. در اوایل سرخ پوستان آمریکایی راه‌های مختلفی برای استفاده از گیاه تنباکو یافتند. از مصارف مذهبی گرفته تا داروئی و پذیرائی از مهمان‌هایشان. اعتقاد بر این بود که توتون و تنباکو درمانگر هر دردی است و به عنوان داروی ضد درد شناخته شده بود. سرخ پوستان ترکیبی از این گیاه را برای بهبود زخم ها به کار می بستند و همچنین نوعی جویدنی آدامس مانند از تنباکو درست کرده بودند که برای درد دندان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با کشف دنیای جدید در ١۵ اکتبر سال ١۴٩٢‌. این کریستف کلمب (کلمبوس) بود که برای اولین بار برگ توتون را به عنوان هدیه‌ای از سرخ پوستان آمریکائی به اروپا آورد و در سفرهای بعدی ملوانان کلمب تعداد بیشتری از گیاه تنباکو به همراه آوردند و از آن زمان تنباکو در اروپا هم رشد پیدا کرد.

در خاطرات کریستف کلمب و همراهان او نوشته شده که بومیان یک نوع گیاه را می‌آشامند! (باید متوجه بود که در آن زمان واژه تدخین هنوز برای تنباکو رایج نشده بود و کلمب و همراهان او گمان می‌کردند که بومیان این گیاه را می‌آشامند). وقتی از بومیان پرسیدند که این چیست آن‌ها با لهجه‌ی خاص خودشان مرتبا تکرار می کردند: توباکو … بومیان ورقه‌های موصوف به توباکو را دور هم پیچیده و لوله‌ای به وجود می‌آوردند و هر زمان که آتش گیاه خاموش می‌شد مجددا به وسیله آتشی آن را روشن می کردند و انتهای لوله را به دهان می‌بردند و دودی از بینی آن‌ها خارج می‌شود. دلیل عمده برای رشد و نمو تنباکو در اروپا خواص درمانی آن بود. اروپائی‌ها معتقد بودند که تنباکو تقریبا هر چیزی را درمان می‌کند از جمله سرطان.

در سال ١۵٧١ یک دکتر اسپانیائی به نام Nicolas Monardes کتابی نوشت در مورد گیاهان داروئی دنیای جدید (آمریکا) و در آن کتاب او مدعی بود که تنباکو می تواند ٣۶ نوع از بیماری‌ها و مشکلات جسمی را درمان کند! در ١۵٨٨ یکی از اهالی ویرجینیا به نام توماس‌هاریت یک راه حل عملی برای دریافت دوز (مقدار) روزانه گیاه تنباکو پیدا کرد و متاسفانه به دلیل سرطان مجاری بینی درگذشت چرا که روش ابداعی او از طریق تدخین دود تنها به وسیله بینی عمل می کرد. در طول دهه ١۶٠٠ میلادی توتون و تنباکو چنان محبوب بود که غالبا به عنوان پول مورد استفاده قرار می گرفت و ارزشی تقریبا برابر با طلا داشت.از آن زمان یعنی از سال ١۶١٠ به بعد عده بسیاری متوجه خطرات ناشی از استعمال سیگار شدند که اولین و معروف‌ترین آن‌ها که سعی در ترک این عادت داشت فرانسیس بیکن معروف بود هر چند به گفته خودش بسیار سخت بود.

در سال ١٧۶٠ شخصی به نام پیر لوریلارد Pierre Lorillard با ساخت یک شرکت در شهر نیویورک آمریکا اقدام به ساخت تنباکو و سیگار و سیگار برگ نمود. امروزه پیر لوریلارد قدیمی ترین شرکت ساخت تنباکو در آمریکا است. در سال ١٧٧۶ در طول جنگ‌های انقلابی آمریکا با تبعیت از فرانسه تنباکو به عنوان وثیقه برای وامهای آمریکائی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در طول این سال‌ها دانشمندان هر چه بیشتر به مواد مضر شیمیائی موجود در سیگار و تنباکو پی بردند. در سال ١٨٢۶ بلاخره نیکوتین به صورت خالص کشف شد و دانشمندان نتیجه‌گیری کردند که ماده نیکوتین سمی بسیار خطرناک است. در ١٨٣۶ دانشمندی از نیو انگلند به نام ساموئل گرین بیان داشت که تنباکو همانند یک حشره‌کش دارای سمی قوی است و به راحتی می‌تواند یک مرد را بکشد.در ١٨٧۵ آر . جی . رینولدز نوعی تنباکو یا سیگار جویدنی ابداع کرد که در فویل آلمینیومی یا همان (زر ورق) قرار داشت و طرفداران خاص خودش را داشت. در سال ١٩٣٩ در آمریکا شرکتی پا گرفت به نام پال مال با مارک چوگان مخصوص بازی گلف که تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیگار در آمریکا شد. در طول جنگ جهانی دوم شاهد بیشترین میزان مصرف سیگار هستیم. سیگار در وعده‌ی روزانه سربازان همانند جیره غذا وجود داشت و اغلب این سربازان در هنگام پایان جنگ و مراجعت به خانه از مشتریان دائم و ثابت شرکت‌های دخانیاتی بودند.

امروزه مصرف سیگار در اغلب کشورها به خصوص در آمریکا چنان رشد رو به بالائی داشته که باعث سرمایه‌گذاری کلان شرکتهای معروف دخانیاتی شده است.

متوسط مصرف سیگار هر ایرانی

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از تلاش این شرکت برای همکاری با آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا با هدف افزایش سلامت مردم و مصرف کنندگان خبر داد و مصرف سالیانه سیگار در ایران را ۶٧ میلیارد نخ اعلام کرد. محمدحسین برخوردار در حاشیه سمینار دو روزه «ارائه تازه‌ترین دانش تولید فیلتر سیگار برای جلوگیری از ضررهای آن» در محل شرکت دخانیات به خبرنگاران گفت: تلاش برای افزایش سلامت مردم و مصرف‌کنندگان سیگارهای تولید داخل در دو بخش کاهش نیکوتین توتون سیگار و تولید فیلتر با آخرین فناوری‌های نوین دنیا صورت گرفته است.وی ادامه داد:‌ تلاش شده است برای اجرای دستیابی به این هدف‌ها با شرکت‌های برتر آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا همکاری‌هایی صورت گیرد.برخوردار آمار مصرف دخانیات در کشور بر اساس محاسبه‌های این شرکت را سالیانه ۶٧ میلیارد نخ عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت آمار مصرف سالیانه را ۵٠ میلیارد تا ۵۵ میلیارد نخ اعلام می کند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران درباره راهکارهای کاهش مصرف سیگار گفت: ارائه آموزش به کودکان از سنین دبستان راهکار مناسبی است که می تواند به کاهش مصرف سیگار در جامعه منجر شود.وی نظارت شدید دولت‌ها بر کارخانه‌های تولیدکننده سیگار برای افزایش سلامت سیگارهای تولیدی را راهکار دیگری برای کاهش مصرف سیگار برشمرد.برخوردار به وجود قاچاق سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: سیگارهای بی کیفیت قاچاق با نازل ترین قیمت به فروش می رسد در حالی که سیگارهای تولیدی داخل کشور با رعایت همه ضوابط استاندارد به مردم کشور عرضه می شود.وی توصیه کرد: مصرف‌کنندگان سیگار به جای رفتن به سوی سیگار قاچاق از سیگارهای تولید داخل استفاده کنند تا سلامت آنان کمتر آسیب ببیند.

  1. اسلامی

    دکتر ها همین نیکوتین را داخل قرص های شیمیایی کرده به خورد مردم میدهند شما میگویی سمی است ؟

  2. فیس تری

    اعتیاد = زلزله ی زندگی است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.