×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با گیاه دارویی بابونه Matricaria Chamomilla

معرفی و گیاه شناسی :

بابونه با نام علمی Matricaria chamomilla یکی از پرمصرفترین گیاهان دارویی جهان است. گیاهی یک ساله علفی با ارتفاع ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر دارای برگ های بریده بریده و سوزنی شکل که بطور متناوب بر روی ساقه قرار دارند گل ها بصورت گل آذین کاپیتول که دو نوع گلچه در گل آذین دیده می شود. در مرکز آن گل ها لوله ای متعدد و زرد رنگ بر روی یک نهنج مخروطی کاملاً مشخص قرار گرفته اند. گل دو جنسی هستند میوه این گیاه فندقه خاکستری رنگ است.

قسمت های مورد استفاده: گل های خشک شده و بندرت گیاه گلدار.

زیستگاه :

بابونه بومی انگلستان و ولز است و به طور گسترده در انگلستان و ولز کشت می شود. این گیاه در بعضی نواحی شمالی ایران و نیز در خورستان می روید.

ترکیبات و اثر کاربرد :

گل های این گیاه حاوی اسانس فرار، موسیلاژ و یک ماده ضد اسپاسم، بابونه وحشی بیشتر به عنوان ضد التهاب و گندزا مصرف می شود. خاصیت ضد اسپاسم و معرق ملایم هم دارد.

این گیاه از راه خوراکی معمولاً به شکل تیزان به کار می رود (یک قاشق غذا خوری از گیاه را در یک لیتر آب سرد می ریزند، البته بدون دادن حرارت) برای اختلالات معدی همراه با درد، دیر هضمی، اسهال و تهوع و بندرت برای التهاب مجاری ادرار و قاعدگی دردناک (که زیاد هم مؤثر نیست) مصرف می شود. همچنین گرد این گیاه به عنوان التیام دهنده ی زخمها، بسورات پوستی و عفونتهای نظیر جوش، کورک، تبخال و همچنین برای بواسیر و التهاب دهان، گلو و چشمها مصرف می شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.