×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، محمود خدادوست در مراسم رونمایی از پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامعه در حاشیه شهرها، با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از بهترین و موفق‌ترین استان‌ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بوده است، اظهار داشت: اجرای موفق و موثر طرح تحول با وجود مشکلات موجود در دوران تحریم تنها با تعامل و همدلی و همزبانی همه مقامات استانی تحقق یافته است.

وی افزود: در قانون اساسی ایران پرداختن به حوزه سلامت و امور پزشکی و تامین زیرساخت‌های لازم برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی‌‌ و درمانی مورد تاکید است اما با وجود تاکیدات قانونی، همواره سلامت در اولویت‌های یازدهم تا سیزدهم در کشور بوده است.

خدادوست با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مسئله سلامت در اولویت دوم و سوم قرار گرفت، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت پس از انقلاب به عنوان اتفاقی نادر در طول تاریخ خواهد ماند این اتفاق میسر نبود مگر به پشتوانه مدیریت جهادی و سخت‌کوشی وزیر و پشتوانه دینی و اعتقادی مبنی بر اینکه راه رسیدن به خدا با خدمت صادقانه و بی‌ریا هموار می‌شود.

وی تاکید کرد: در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، نگرانی‌هایی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه پرداختن به حوزه درمان به نوعی ایجاد هزینه مضاعف در نظام سلامت است و پایداری و ماندگاری در ارائه خدمت نخواهد داشت، اما در واقعیت وزارت بهداشت با تمام قوا و برنامه‌های منسجم به تمام حوزه‌ها وارد شد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با گریزی بر اقدامات حوزه تحول سلامت اظهار داشت: ۱۱ میلیون نفر در اجرای طرح تحول سلامت در سطح کشور بیمه شدند که درآمد این افراد زیر یک میلیون تومان بوده است و این واقعیت، توجه وزارت بهداشت و رفاه به افراد کم درآمد جامعه را نشان می‌دهد.

وی افزود: ارائه خدمت در ۳۷۰ بیمارستان با ظرفیت ۸ میلیون نفر بستری در سال و کاهش پرداختی برای درمان بیماران از جیب مردم به حدود ۶ درصد و برای کسانی که از نظام ارجاع استفاده می‌کنند به ۳ درصد از اتفاقات مهم در تاریخ کشور است.

خدمت‌رسانی ۴ هزار پزشک در مناطق محروم

خدادوست با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ هزار نفر از قشر متخصص در کشور تربیت شده و ۴ هزار نفر پزشک در مناطق محروم در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: در بخش سرطانی ویزیت ۴۰ میلیون نفر بیمار، از ۳۵ هزار تومان به سه هزار تومان در بیمارستان‌های دولتی کاهش یافت.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: حدود ۲ هزار خانه بهداشت ساخته شد و مراکز بهداشتی و درمانی و محل زیست پزشکان در روستاها نیز بازسازی و نوسازی شد.

وی اجرای این برنامه را توجه به قشر فقیر و کم درآمد جامعه دانست و گفت: حدود ۳۰ سال قبل وقتی نظام ارائه خدمات شبکه‌ای راه افتاده بود، خدماتی نسبتاً مطلوب در روستاها ارائه می‌شد و حاشیه شهر از نعمت حداقلی حوزه بهداشت محروم بودند و حداقل زیرساخت‌های رفاهی را نداشتند اما این اتفاق مهم در دولت تدبیر و امید توجه به حاشیه شهر بود که قبلا مورد غفلت واقع شده بود.

ایران ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین دارد

خدادوست تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری بالغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین در کشور داریم که این جمعیت از حداقل خدمات بهداشتی درمانی برخوردارند و نیاز به ارائه خدمات بهتر در مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته دارند.

وی اظهار داشت: در طرح تحول سلامت، ساخت ۲۰ سلامتکده با معماری ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که در استان آذربایجان‌شرقی نیز یکی از این مراکز افتتاح خواهد شد و خوشبختانه در بهمن ماه در ۱۰ دانشگاه کشور به صورت پایلوت ادغام خدمات حفظ تندرستی و توسعه بر اساس آموزه‌های طب سنتی در نظام سلامت کشور انجام می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.