×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت‌ گیاهان دارویی در استان یزد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روزنامه همشهری، متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب  پذیری اقتصاد کشور را سبب شده است. در این میان محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه برنقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند، می‌توانند تاثیر بسزایی در صادرات غیرنفتی داشته باشند.
ویژگی‌های اقلیمی، برخورداری از ۳۰۰‌روز آفتابی در سال و اختلاف دمای مناسب میان سردترین و گرم‌ترین نقطه در استان زمینه رشد و نمو گیاهان وحشی و دارویی را در استان فراهم کرده است.
خوشبختانه با روی آوردن دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته به استفاده از فراورده‌های گیاهی و مصرف روزافزون آن در جهان، چه در صنعت داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی- بهداشتی و با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و امکان رویش بیشتر گیاهان در آن، فرصتی طلایی نصیب کشورمان شده که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده وحضور خود را در بازارهای جهانی بیش از پیش افزایش دهیم.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان را ۶۶ هکتار با متوسط عملکرد ۱۲۷۶ کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه ۱۰ ساله سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان باید در سال ۱۴۰۴ به ۵۶۰ هکتار افزایش یابد.
«محمدرضا ابراهیمی» با بیان این‌که توسعه کشت ۱۲ گونه گیاه دارویی از سوی کمیته فنی گیاهان دارویی استان تأیید شده است، گفت: بسترسازی برای توسعه صادرات فراورده  های گیاهان دارویی، دستیابی به قوانین پویا و کارآمد در حوزه گیاهان دارویی، شناخت ظرفیت  های گیاهان دارویی و طب ایرانی در تولید فراورده  های دامی و مواد غذایی سالم از اهداف کوتاه مدت سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه کاشت گیاهان دارویی است.
وی افزود: ارتقای سطح آموزش و کشت، افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان اهداف پایان برنامه محسوب می‌شوند.
ابراهیمی در مورد محدودیت‌های کاشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: با وجود اهمیت بسیار بالای کشت و کار این گیاهان در کشور، متاسفانه هنوز کشت و کار آنها افزایش پیدا نکرده است و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند، گیاهان دارویی مورد نیاز خود را از طبیعت برداشت کنند.
وی ادامه داد: دلیل آن را می‌توان راحت و کم‌هزینه بودن برداشت از عرصه‌های طبیعی و درآمدزایی بدون سرمایه‌گذاری برای برخی از افراد بومی دانست.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان افزود: از محدودیت‌های توسعه کشت گیاهان دارویی در استان می‌توان به وجود نداشتن اکثر گونه‌های دارویی به صورت اهلی‌سازی شده و کشت در مقیاس وسیع و محدودیت زمین و منابع آبی برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرد.
وی اظهار کرد: اهلی کردن و کاشت بسیاری از گیاهان دارویی ممکن نیست و نبود بازار مطمئن برای فروش این گیاهان از دیگر محدودیت‌های توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان محسوب می‌شود.
ابراهیمی گفت: برای حل این مشکلات راه‌حل‌هایی از جمله ایجاد تعاونی‌هایی برای خرید تضمینی گیاهان دارویی، توزیع بذر مناسب و مطمئن بین تولیدکنندگان، تولید و یا وارد کردن سموم لازم و حمایت‌های بیشتر دولت از جمله بیمه کردن محصولات موثر واقع خواهد شد.
وی افزود: پهنه‌بندی و شناسایی مناطق مناسب کشت و کار هریک از گیاهان دارویی و هدفمند کردن تحقیقات، طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها هم می‌تواند چاره‌ساز این محدودیت‌ها باشد. به گفته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان، گسترش و توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی نه‌تنها می‌تواند، بسیاری از مشکلات را حل کند بلکه ارزآوری بالایی نیز برای کشور خواهد داشت.
ابراهیمی گفت: بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی، به فعالان و بهره‌برداران بیشتری نیاز است در حالی که اکنون ۱۲۰ نفر در حوزه کاشت و برداشت گیاهان دارویی در استان مشغول به کار هستند.

کارشناس تحقیقات دارویی و مراتع مرکز تحقیقات کشاورزی استان درباره طرح توسعه‌ای، تحقیقاتی و ترویجی گیاهان دارویی در استان گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان طرح‌های توسعه‌ای گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده است.
«مصطفی زارع» گفت: در اجرای این طرح، کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌ها به ویژه اردکان و میبد به داوطلبان پیشنهاد می‌شود و افراد از طریق جهاد کشاورزی شهرستان با سطح زیر کشت مورد نیاز و نوع گیاه آشنا می‌شوند.
وی با بیان این‌که برداشت‌های غیرقانونی گیاهان دارویی بیشتر در مراتع و از نوع گیاهان خودرو است، اظهار کرد: شیرین بیان و خارشتر از گیاهان دارویی خودرو در استان هستند.
این کارشناس تحقیقات دارویی از تلاش استان برای معرفی گیاهان دارویی سازگار با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان و دارای صرفه اقتصادی به فعالان و علاقه‌مندان به کاشت و برداشت گیاهان دارویی خبر داد.
وی افزود: به همت اعضای مرکز تحقیقات کشاورزی استان تاکنون ۲۰۶ نوع گیاه دارویی در کلکسیون گیاهان دارویی مرکز جمع‌آوری شده که از این میان طبق تحقیقات ۲۰ گونه سازگار با شرایط استان شناسایی شده است.
زارع تصریح کرد: گیاهان دارویی سازگار با شرایط استان بیشتر در حاشیه مزارع، مناطق دشتی و کوهستان‌ها دیده می‌شوند.

کارشناس تحقیقات دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی استان ورود دلالان به بازار گیاهان دارویی را علاوه بر خشکسالی‌های اخیر، عامل تضعیف نقش گیاهان دارویی در اقتصاد استان دانست. «مصطفی زارع» افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و بازار کاشت و فروش گیاهان دارویی در استان‌های همجوار، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان ناچیز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.