×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلمان، چین و ایتالیا؛ نامزد مذاکره برای ساخت دستگاه کلاله‌گیری زعفران!

دستگاه جداسازی کلاله زعفران 1

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه فروشندگان زعفران با اعلام این خبر گفت: در حالی که ایران توانسته در فناوری‌های هسته‌ای، نانو و لیزری تا بالاترین حد ممکن پیش رفته و صاحب جایگاه‌های علمی در دنیا شود، هنوز دستگاه برداشت زعفران و کلاله گل زعفران، نتوانسته در داخل کشور تولید ملی شود.

غلامرضا میری افزود: تحقیق‌های میدانی و پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد اگر در برداشت زعفران از دستگاه‌های کلاله‌گیری استفاده شود، علاوه بر آنکه کیفیت زعفران تولیدی به مراتب بالا خواهد بود و می‌تواند از استانداردهای سختگیرانه کشورهای اروپایی نیز عبور کند، قیمت زعفران را به ازای هر کیلوگرم یک میلیون تومان کاهش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر واحد رنگ زعفران‌های استحصالی به زحمت تا ۲۰۰ رسیده و عمدتاً بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ تناژ رنگ دارند، این در حالی است که واحد رنگ زعفران صادراتی ۲۷۰ تن مشخص شده است.

میری با اشاره به اثرگذاری استفاده از دستگاه‌های کلاله‌گیری زعفران، ادامه داد: به‌طور سنتی برای به‌دست آوردن یک کیلوگرم زعفران، ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم گل لازم است و هر گل بین ۱۲ تا ۱۳٫۵ گرم کلاله زعفران استحصال می‌شود، در حالی که به شکل سنتی و با دست حدود ۹ تا ۱۰ گرم تحویل داده می‌شود که می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت، افزایش کمی زعفران را نیز دربر داشته باشد.

ناکامی شرکت‌های تولیدکننده داخلی در عمل به تعهدات

وی تصریح کرد: سال‌ها است که اتحادیه تلاش می‌کند محل سرمایه‌گذاری‌های شخصی بتواند دستگاه کلاله‌گیری زعفران را معرفی کند و با وجود فراخوان‌های مداوم و انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی، هنوز دستگاه کلاله‌گیری که بتواند به‌عنوان یک ابزار در استحصال زعفران به‌کار گرفته شود و در مقیاس صادراتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، توسط شرکت‌های به‌کار گرفته‌شده، ارائه نشده و به‌رغم تعهدی که شرکت‌ها اعلام کرده بودند، نتوانستند چنین دستگاهی ارائه دهند.

میری یادآور شد: جای تعجب است که با وجود پیشرفتی که در حوزه علمی و فناوری‌های هسته‌ای، نانو و لیزر صورت می‌گیرد، ساخت چنین دستگاهی برای دانشمندان داخلی کشور محقق نشده باشد.

دستگاه کلاله‌گیری زعفران، مطالبه تجارت و کشاورزی است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران تأکید کرد: از آنجا که زعفران یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی به‌شمار می‌رود، به‌نظر می‌رسد سیاست‌های داخلی باید بر توسعه تولید و تقویت صادرات این محصول متمرکز شود، اما هیچ‌گاه زعفران مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

وی با انتقاد به شورای ملی زعفران اظهار داشت: هرچند این شورا از اعتبار ملی برخوردار است و در مقایسه با اتحادیه، جایگاه قانونی بالایی دارد، به‌علت نداشتن ردیف بودجه نتوانسته به شکل اجرایی وارد حوزه عمل شود. از سوی دیگر، هر محصولی برای آنکه بتواند در سبد صادرات غیرنفتی خوش بدرخشد، نیازمند حمایت‌های دولت است.

میری همچنین گفت: دستگاه کلاله‌گیری زعفران در صورتی که در سطح ملی و با رایزنی‌های وزیر جهاد کشاورزی از بخش علمی خواسته شود، به‌راحتی و در استانداردهای قوی ایجاد خواهد شد، اما در مختصات یک تشکل نمی‌توان انتظار ساخت دستگاه کلاله‌گیری باکیفیت و قابل عرضه در استانداردهای صادرات بین‌المللی را داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به تأکیدات صورت‌گرفته برای توسعه صادرات غیرنفتی و جلوگیری از خام‌فروشی، وزیر جهاد کشاورزی بتواند در کابینه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله زعفران به شورای سیاست‌گذاری راه پیدا کند که علاوه بر معرفی زعفران ایران در مجامع بین‌المللی و شرکت تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ابزارهای لازم صادراتی نیز فراهم شود.

میری در ادامه افزود: در صورتی که از شرکت‌های داخلی در تولید دستگاه کلاله‌گیری زعفران ناامید شویم، مذاکرات با کشورهای ایتالیایی، آلمان و چین را ادامه خواهیم داد تا به دستگاه کلاله‌گیری زعفران دست پیدا کنیم.

بازار زعفران آرام گرفت

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان زعفران افزود: بازار زعفران که طی ماه‌های گذشته تب و تاب فراوانی پیدا کرده بود و با نوسان قیمت زعفران، بازار این محصول را راکد کرده بود، طی هفته‌های گذشته آرام گرفت و ثبات نسبی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین که تا هفت میلیون تومان رسیده بود، اکنون به شش تا پنج میلیون و ۹۰۰ تومان تقلیل پیدا کرده است.

میری ادامه داد: روند کاهش قیمت زعفران متغیر است، اما دامنه نوسانی آن تا ۴۰۰ تومان نسبت به ماه‌های گذشته برآورد می‌شود، اما هنوز ثبت سفارش‌های بازارهای بین‌المللی در اختیار گمرک و اتحادیه قرار نگرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: صادرات زعفران به بازارهای جنوب شرقی آسیا و بازارهای سنتی گذشته کماکان ادامه دارد و موضع‌گیری‌های سیاسی و قرائت برجام هنوز تأثیر خود را در بازارهای غیرنفتی به جا نگذاشته است./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.