×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاهان دارویی بهترین نسخه برای نجات اقتصاد استان اصفهان است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر فریبرز معطر اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور به دنبال درآمدزایی غیر نفتی است و با توجه به اینکه اصفهان ظرفیت بالایی در کشت انواع گیاهان دارویی دارد و مردم به سمت مصرف این نوع گیاهان سوق یافته اند، بهترین نسخه‌ای که می‌توان برای بحران اقتصادی استان پیچید، تغییر کشت کشاورزان به سمت کاشت گیاهان دارویی است.

وی بیان داشت: کشت گیاهان دارویی آب زیاد نمی‌خواهد و از این منظر که استان سالهاست با بحران کم‌آبی مواجه است، کشت این نوع گیاهان هم می‌تواند درآمدزایی برای کشاورزان داشته باشد و هم زمینه صادرات داخلی و خارجی این محصولات را فراهم سازد.

عضو فرهنگستان علوم دارویی کشور روی آوری کشاورزان به کشت گیاهان ادویه‌ای مثل زنجبیل، فلفل، درخت دارچین را تحول بزرگی در سطح کشور دانست و افزود: کشت بابونه ضمن اینکه به آب زیادی نیاز ندارد در زمین‌های نسبتا شور قابل کشت است و شوری خاک را می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه با توجه به وضعیت آب و هوایی، میزان بارش ها و زمین‌های این استان، کشت بابونه و زعفران، رازیانه، زیره سبز، مریم گلی و بادرنجبویه توصیه می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر صادرات این نوع گیاهان دارویی درسطح کشور فراهم است.

معطر اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم تمایل زیادی به استفاده از گیاهان دارویی پیدا کرده اند، حتی اگر هم امکان صادرات فراهم نباشد، به راحتی می‌توان روی صادرات داخلی این محصولات سرمایه‌گذاری کرد.

دستگاه های مختلف استان برای کشت گیاهان دارویی برنامه ریزی کنند

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران در اطراف نائین و کاشان کیفیت بالایی دارد، ابراز داشت: طبق تحقیقات دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مشخص شده که می‌توان با استفاده از گلبرگ‌های زعفران با کیفیت‌ترین رنگ‌های طبیعی را استحصال کرد ضمن اینکه می‌توان از این رنگ‌های طبیعی برای مواد غذایی و حوزه صنعتی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه با صنعت گیاهان دارویی می‌توان اصفهان را نجات داد و تحول عظیمی در حوزه اقتصادی ایجاد کرد، گفت: بنفشه معطر خاصیت ضد سرطانی دارد که داروی ضد سرطانی آن را هم در اصفهان ساخته‌ایم.

عضو فرهنگستان علوم دارویی کشور بیان کرد: کشت هر نوع گیاه دارویی به دلیل خواص متفاوت آن به نفع کشور خواهد بود چراکه ما در حال حاضر مجبوریم بسیاری از گیاهان دارویی را با توجه به اینکه در سطح کشور و اصفهان بستر مناسب برای پرورش آن داریم اما از خارج از کشور بیاوریم.

وی بیان داشت: لازم است که دست اندرکاران و مسئولان حوزه کشاورزی از جمله جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی نگاه خود را به سمت کشت گیاهان دارویی سوق دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.