×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارشی از هشتاد و هفتمین جلسه ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در هشتاد و هفتمین جلسه اعضا شورا این ستاد بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر این نکته که باید در عمل حامی پژوهش بود، تاکید فرمودند. ما نیز باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که از سهم پژوهش مورد انتظار عقب‌تر هستیم. پس بهتر است از تمامی ظرفیتها برای رشد این عرصه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه پژوهش رمز پیشرفت کشورهای مترقی است، گفت: باید چشم‌اندازها و راهبردها در این مسیر تعریف شود. پژوهش نکته‌ای است که در زیرساخت‌ها نقش بسیار موثری دارد. حتی می‌توان گفت بدون پژوهش نمی توان به صحت تصمیمات اطمینان نمود

عصاره شرکت‌های دانش بنیان را بخش مهمی از این مرحله دانست و بیان کرد: در شرکت‌های دانش بنیان توانمندی علمی مبتنی بر تحقیق و توسعه وجود دارند که می‌توان از ظرفیت در اقتصاد دانش بنیان و یکی از مصادیق آن در صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بهره برد. البته لازم است با سیاستگذاری مناسب و همکاری این بنگاههای اقتصادی نوبنیاد مسیر رشد و توسعه آنها را هموار کرد.

وی از جمله مواردی که می‌توان شرکت‌های دانش بنیان را برای فعالیت ترغیب و تشویق کرد به ارائه تسهیلات، معافیت مالیاتی و غیره اشاره کرد و گفت: این موارد تا کنون بوده و دولت در تلاش هست تا جذابیتی بیش از پیش برای آنها ایجاد کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان به قانون رعایت فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرکت‌ها از شهرهای اصلی اشاره کرد و توضیح داد: پس از پیگیری‌های هیئت وزیران، مصوبه‌ای تنظیم شد که این مشکل تا حدودی برطرف شود.
وی به صحبت های دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این رابطه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم امکان دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای فعالیت در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و سایر شهرهای بزرگ دارای محدودیت استقرار بود که به دلیل ویژگی‌های خاص این شرکت‌ها، مشکلی جدی در مسیر فعالیت این شرکت‌ها بود. بر اساس ماده (۸) مصوبه، استفاده از اراضی زراعی و باغی در خارج از محدوده شهرها و شهرک‌ها، منوط به اخذ مجوز از کمیسیون ماده (۱) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۷۴ است. با اجرایی شدن این مصوبه که سال‌ها در انتظار تصویب آن بودیم، ضمن حل شدن مشکلات شرکتهای دانش‌بنیان آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد شد..
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، با اشاره به جلسه مشترک معاونت علمی با دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی، ستادهای متناظری ایجاد شده است. این ستادها تقربیا مشابه مدل مربوط به ستادهای مستقر در معاونت علمی است که لازم است از این ظرفیت بدون انجام امور موازی در راستای وطیفه مند شده در اجرای بخشی از سند راهبرد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و یا به عبارت دیگر ارائه نقشه راه عملیاتی منطبق بر سند ملی استفاده کرد.

در هشتاد و هفتمین جلسه اعضا شورا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، فاطمه سفید کن،نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این شورا، به ارائه نقشه راه وزارت جهاد کشاورزی برای سند ملی گیاهان دارویی پرداخت.

همچنین شاخص‌های راهبرد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در این جلسه مورد بحث و بررسی اعضا حاضر قرار گرفت.

هشتاد و هفتمین جلسه ستاد توسعه گیاهان دارویی با حضور امیرحسین جمشیدی (مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‏های طبیعی، سنتی و مکمل)، زهرا حیدری داویجانی (مدیرعامل جامعه گیاه درمانی ایران)، طاهره حسنلو (عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی)، حسن خوش‌قلب (نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، فاطمه سفیدکن (معاون خدمات پ‍ژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور) تشکیل شد.

همچنین پیمان صالحی (دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی)، فضل الله صفی خانی (عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، فریبرز غیبی (مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، سیدمجید معنوی (معاون فناوری‌های زیستی مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری)، محسن ناصری (ریاست مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد)، فرزاد نجفی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، پوراندخت نیرومند (معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور)، مهدی صادقی ( مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت) در این جلسه حضور داشتند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.