×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز همکاری‌ های ایران و اسلوونی در زمینه گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، در دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و ازدراکو پوچیو الشک، وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، بر توسعه مبادلات تجاری، انتقال دانش فنی در بخش گلخانه ها و ارتقای روابط اقتصادی دو کشور تاکید شد.

در این دیدار، حجتی با بیان این که ایران خواستار گسترش روابط با جامعه جهانی به خصوص کشورهای حوزه بالکان است، گفت: ما آماده ایم با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کم نظیر دو کشور، داد و ستد منطقی در زمینه کالا و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و آموزش داشته باشیم.

وی سطح همکاری های دو کشور در سال های اخیر را قابل قبول ندانست و ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم های ظالمانه که طی چند سال گذشته به مردم ایران تحمیل شد، دو کشور بتوانند از ظرفیت های کشاورزی یکدیگر استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی، صنایع پایین دستی کشاورزی و گیاهان دارویی را از زمینه های همکاری مشترک میان ایران و اسلوونی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به نیاز بازارهای جهانی، دو کشور می توانند در زمینه تولید، فرآوری و گرفتن مواد موثره از گیاهان تولیدی همکاری کنند.

وی اصلاح بذر، کشت ارگانیک، مکانیزاسیون، دام و طیور، اصلاح نژاد گاو و محصولات لبنی را از دیگر زمینه های همکاری برشمرد.

حجتی با اذعان به این که ایران توسعه کشت گلخانه ای به ویژه برای تولید سبزی و صیفی را در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده است، تصریح کرد: در این برنامه در نظر داریم هر سال ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ای اضافه کنیم.

وی درباره سازه های گلخانه ای نیز گفت: بخش خصوصی در ایران از سازه های سازگار، کم هزینه و دارای مشخصات فنی و مناسب در زمینه حفظ رطوبت و گرمایش و سرمایش که اقتصادی باشند، استقبال می کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید سبزی و صیفی، هم برای نیازهای داخلی و هم برای صادرات به کشورهایی همچون روسیه مدنظر ما است.

وی درباره مکانیزاسیون اظهار داشت: افزایش بهره‌وری با توجه به محدودیت منابع آب و خاک به جز از طریق مکانیزه کردن محقق نمی شود و از این رو به دنبال گسترش مکانیزاسیون به خصوص نیروهای محرکه و دنباله بندها هستیم.

حجتی در مورد تولید عسل گفت: در ایران سالانه ۷۰ هزار تن عسل تولید می شود و ما عرصه های وسیعی در کوهستان‌ها و حاشیه باغات و مزارع برای تولید عسل داریم و امیدواریم در زمینه برپایی روز جهانی زنبورعسل با شما همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که اسلوونی در مسیر اروپای شرقی و غربی است و به دریا دسترسی دارد، دارای موقعیت ممتازی است و از این رو، همکاری ها در محدوده مرزهای دو کشور نیست، بلکه این همکاری می تواند در منطقه ما و منطقه اسلوونی توسعه یابد.

حجتی با اشاره به این که ایران به صورت تاریخی به اروپا صادرات داشته است و این صادرات در حال گسترش است، اذعان داشت: عمده صادرات ایران به اروپا در زمینه خشکبار مانند پسته، خرما، کشمش و زعفران است و ایران می تواند از طریق اسلوونی صادرات مجدد محصولات کشاوری به اروپا و به عکس داشته باشد.

در این دیدار، وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، این ملاقات را برای روابط تجاری دو کشور مهم خواند و گفت: ما همراه یک هیات بزرگ تجاری شامل نمایندگانی از ۴۵ شرکت مختلف به ایران سفر کرده ایم که نخستین گام برای ارتقای روابط دو کشور است.

وی با اشاره به این که مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های اخیر خوب نبوده است، خواستار توسعه روابط دو کشور شد.

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی از امضای دو یادداشت تفاهم در زمینه انرژی و اقتصادی با ایران در این سفر خبرداد و آن را گامی رو به جلو خواند.

وی در همین حال صنایع غذایی، ماشین آلات کشاورزی و تولید مکمل های خوراک دام را از زمینه های همکاری مشترک عنوان کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی ما در حوزه کشاورزی خواستار سرمایه گذاری و تولید مشترک با ایران است.

پوچیو الشک گفت: ما ۲ میلیون نفر مشتری در اروپا داریم و دو سوم کشورمان پوشیده از جنگل است که زمینه خوبی برای همکاری به شمار می رود.

در این دیدار همچنین طرف های اسلوونی در زمینه کشت گلخانه ای، انتقال دانش فنی تولید گل ارکیده و سرمایه گذاری های مشترک در زمینه مکانیزاسیون خواستار همکاری با ایران شدند.

گفتنی است: اسلوونی شمالی‌ترین بخش جمهوری فدراتیو یوگسلاوی سابق با بیش از دو میلیون جمعیت است. اراضی کشاورزی این کشور اندک است، اما وجود چراگاه‌های کوهستانی موجب رونق دامپروری شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.