×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۲۱۶ هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان فارس

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، محمدمهدی قاسمی اظهار داشت: در راستای اهداف سازمانی، استفاده بهینه از منابع موجود، توسعه کشت گیاهان دارویی اولویت‌دار، اقتصادی و بازارپسند به‌ویژه گونه‌های دارویی با نیاز آبی کمتر، با توجه به بحران وضعیت منابع آبی در کشور و به‌ویژه در فارس، از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی این استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه گفت: در مزارع این استان گیاهان دارویی شامل آویشن، به‌لیمو، سرخارگل، سنبل‌الطیب، مرزنجوش، گندم سیاه، کنگر فرنگی و پیرتروم در راستای تغییر الگوی کشت و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی کشت‌ شده است.
وی افزود: در این راستا ستاد گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس در یک سال گذشته تشکیل‌شده و تاکنون پنج جلسه در سطح کمیته تخصصی و پنج جلسه در سطح ستادی برگزار شده است که در این جلسات از بخش‌های مختلف اجرایی و تحقیقاتی و دانشگاهی، بخش خصوصی، تولیدکنندگان و فرآوری‌کنندگان گیاهان دارویی حضور داشته‌اند که مباحث مختلفی ازجمله طرح‌های جامع گیاهان دارویی و زعفران و راهکارهای اجرایی مطرح‌شده و مصوبات مربوطه نیز پیگیری شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر توسعه کشت گیاهان دارویی نیز در دستور کار قرارگرفته است، به‌نحوی‌که در سال ۹۳، در مقایسه با سال ۹۲، ۲۱۶ هکتار افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم و با توجه به فصل کشت از ابتدای سال ۹۴ تاکنون فقط در زمینه کشت گیاه دارویی کدوی طبی، برای نخستین بار در این استان ۳۶ هکتار در شهرستان‌های خنج، خرم‌بید و آباده توسعه کشت این‌گونه را داشته‌ایم که با شرکت دارویی زربند و با همکاری این سازمان قرارداد همکاری منعقد شده است.
وی افزود: از دیگر اقداماتی که به معرفی و توسعه کشت گیاهان دارویی کمک مؤثری کرده، برگزاری بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی تخصصی در شهرستان‌های مختلف و پی‌گیری و ارائه یارانه و حمایت از طریق طرح افزایش ماده آلی خاک بوده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بازار و شرایط کشت، متقاضیان توسعه کشت گیاهان دارویی به شرکت‌های باریج اسانس، گیاهان سبز زندگی، کشت و صنعت کازرون، شرکت تعاونی ۱۱۰ نورآباد و … معرفی شده‌اند که سبب افزایش ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ارائه ۵۰ هزار نهال یارانه دار که نزدیک به ۶ هزار اصله نهال آن کشت بافتی بوده، ارائه تسهیلات بلاعوض از محل طرح حمایت‌های ویژه در سال ۹۲ برای توسعه گل محمدی بخشی از فعالیت‌های انجام‌ شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: پی‌گیری تأمین  پیاز زعفران موردنیاز تولیدکنندگان از داخل و خارج این استان و افزایش سطح زیر کشت از ۴۸۰ هکتار در سال ۹۲ به ۵۳۰ هکتار در سال ۹۳ و اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.
قاسمی گفت: در زمینه توجه به افزایش کشت گیاهان دارویی با توجه به اقلیم و محدودیت آب منابع شهرستان و هم‌چنین کشت‌های تناوبی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ارائه تسهیلات به کشاورزان و سرمایه‌گذاران مجتمع‌های گلخانه‌ای از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.