×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
تولید ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در قزوین

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: با تحلیل الگوی کشت  مناسب به این قدرت رسیده ایم تا بسیاری از گونه های در حال انقراض را احیا و تولید کنیم.

به گفته حاجیوند  ۶۱ درصد از وسعت استان کوهستانی و ۳۹ درصد آن دشت است که در این مناطق طرح تحقیقاتی جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی به مدت ۴ سال اجرا شد.

حاجیوند افزود: بیشترین درصد گونه های دارویی از الموت و طارم سفلی  است.

وی اضافه کرد:برخی از گونه های دارویی مثل شاه پسند ، نوعی خشخاش و عناب رویشگاه های محدودی داشتند که با تلاش تعدادی از محققان قزوینی جایگاه رویش آنها گسترش پیدا کرد.

حاجیوند از گل گاوزبان ایرانی و گلپر هم یاد کرد و گفت:این گیاهان با ارزش که در برخی از روستاهای الموت کشت می شوند در بازار داروی سنتی  ایران از شهرت خاصی برخوردار هستند.

وی همچنین گفت: با اقدامات آموزشی و علمی صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوی بیش از ۴۰ گونه گیاه دارویی توسط اهالی روستاهای استان جمع آوری و به بازار دارویی عرضه می شود.
وی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ توانسته به عنوان مرکز نمونه کشوری معرفی و انتخاب شود که  پژوهشگران این استان برای بخش کشاورزی نقش مهمی را در کسب رتبه برتر ایفا کرده‌اند.

گونه های گیاهی بومادران ، ریواس و آویشن از مهمترین گیاهان دارویی منطقه الموت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.