×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نزول رتبه ایران در بازار جهانی زعفران

خانم مهندس مجد زاده معاون مدیر کل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ در معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۸۵ درصد زعفران کشور در استانهای خراسان رضوی و بخشی هم در خراسان جنوبی تولید می شود و سهم استانهای دیگر اندک است.

وی افزود: کشت زعفران از نظر اشتغالزایی و درآمدزایی در مناطق کم آب بسیار مؤثر است و تقریباً‌ این محصول در جهان به نام ایران شناخته می شود.

مجدزاده تصریح کرد: زعفران به عنوان طلای سرخ ایران با ارزش ترین محصول کشاورزی و گران ترین ادویه جهان در تاریخ صادرات کشورمان همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده و پس از پسته مهم ترین محصول صادراتی غیرنفتی کشور است، اما همه ارزش افزوده و زنجیره اقتصادی آن در اختیار ایران نیست.

ایران به دلیل تنوع آب و هوایی از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم را دارد، که این موضوع در دنیا بی نظیر است و باعث شده است، گیاهان دارویی مختلفی در سطح کشور وجود داشته باشد.

طبق گزارش بانک جهانی صنعت گیاهان دارویی، ارزش تجارت گیاهان دارویی در سال ۲۰۵۰ معادل ۵۰ میلیارد دلار خواهد شد. در حال حاضر ۸۰ درصد از تجارت گیاهان دارویی در ۱۲ کشور انجام می شود که بیشتر آنها آسیایی و اروپایی هستند.

ایران در سال ۸۰ رتبه ششم در دنیا را داشته است که به رتبه ۳۲ نزول کرده ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.