×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیاز صنایع داروسازی دنیا به مواد اولیه گیاهی ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از وبدا، دکتر امیر حسین جمشیدی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب گفت:حوزه گیاهان دارویی از جمله استعدادهای بالقوه ایران است که دارای مزیت های نهفته بسیاری از مناظر مختلف می باشد.

وی با اشاره به اقدامات موثر صورت گرفته در این حوزه ادامه داد: با این حال پرداختن همه جانبه به این موضوع برای گسترش هرچه بیش تر استفاده از گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی اهتمام علمی ویژه ای را می طلبد که یکی از مهمترین آنها ایجاد رونق ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

وی افزود: این ارتباط از طریق تکمیل حلقه های زنجیر علم تا بازار میسر است و این موضوع ما را در این عرصه ها مصم تر می کند.

دکتر جمشیدی خاطر نشان کرد: از آنجا که مردم بخش مهمی از زنجیره گسترش استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی هستند؛ ضرورت استفاده از این دست گیاهان و مواد حاصل از آن ها باید به سمتی سوق یابد که در نهایت برآیند آن استفاده گسترده تر عموم باشد، به عبارت دیگر فرهنگ مصرف فرآورده های طبیعی نهادینه شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش به تغییر نسبی فرهنگ مصرف دارو در میان پزشکان و مردم و هم چنین کاهش نسبی قیمت داروهای گیاهی پرداخت و در توضیح بیشتر گفت: جامعه نسبت به داروهای گیاهی اعتماد بیش تری پیدا کرده است و به این ترتیب، شاهد رونق و تنوع داروهای گیاهی در داروخانه ها بوده و نسخه های حاوی این داروها افزایش قابل توجهی در سال های اخیر داشته است.

وی عرضه گیاهان دارویی به شکل مدرن و امروزی را موجب افزایش اطمینان در مصرف کننده دانست و با تاکید بر اینکه گسترش بازار داخلی به تنهایی نمی تواند تضمین کننده رشد پایدار صنعت تولید داروهای گیاهی برای کشور باشد عنوان کرد: نمونه های بسیار موفقی در عرصه صادرات این محصولات وجود دارد.

دکتر جمشیدی افزود:به عبارت دیگر، بخش صادرات این گروه از محصولات در کشور، از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و ما می توانیم در این زمینه به موفقیت های چشم گیر و قابل توجهی دست یابیم.همچنین نیاز به افزایش حضور شرکت ها در بازارهای بین المللی هم موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت.

دکتر جمشیدی در پایان با اشاره به چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ گفت : ایران کشوری توسعه یافته و پیشرفته توصیف شده است که توانسته است با تکیه بر منابع ملی در عرصه طب وایجاد زیرساخت های مناسب،ضمن ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی مردم، جایگاه شایسته ای در حیطه آموزش،پژوهش، خدمات رسانی در منطقه و دنیا را به دست بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه ایران با بهره گیری از ارزش افزوده، سهم قابل توجهی از تجارت جهانی را کسب خواهد کرد ، اظهار داشت: شرکت های مهم داروسازی در کشورهای پیشرفته به مواد اولیه برخی از گیاهان دارویی ایران از جمله زعفران، زیره، آویشن و مرزه به شدت وابسته اند‌.

دکتر جمشیدی خاطر نشان کرد:با توجه به غنی بودن این دسته از گیاهان به ترکیب های خاص، در صورتی که مواد موثره با فناوری بالا از آن ها استخراج شود، می تواند بخشی از آن در صنعت داروسازی داخل کشور قابل استفاده باشد و بخشی از آن هم صادر شود که در این صورت، درآمد چند صد میلیون دلاری از این طریق برای کشور دور از ذهن نخواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.