×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، در استان فارس نزدیک به ۷٫۳ میلیون هکتار مراتع در اقلیمهای مختلف وجود دارد که ظرفیت تولید علوفه این عرصهها بیش از یک میلیون تن است که یک سوم این عرصهها توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارند.حدود یک هزار و ۶۰۰ تا دو هزار نمونه دارویی شناسایی شده است.

در استان فارس بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گیاه دارویی و صنعتی شامل گونههای شاخص استان از جمله آنغوزه، باریجه، وشاء، زیره سیاه و گل نرگس در عرصههای منابع طبیعی وجود دارد.

براین اساس استان فارس به واسطه برخورداری از این زمینه مناسب به عنوان یکی از قطبهای تولید این گیاهان مطرح شده اماعدم وجود کارخانه فرآوری، برداشتهای غیرمجاز و همچنین قاچاق برخی از گونه ها باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه در استان شده است.

 فرآوری گیاهان دارویی ارزش افزوده مناسبی را می تواند برای استان فارس به ارمغان آورد اما طی این مدت این موضوع به دست فراموشی سپرده شده است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس پیرامون قاچاق داروهای گیاهی گفت: چند هکتار از گیاهان دارویی در عرصه ها به صورت زراعی کشت می شود از این رو مشخص کردن میزان برداشتها متفاوت است.

علی جواهری افزود: از زمانیکه یگان حفاظت محیط زیست فعال شده، اقدامات مناسبی برای برخورد با قاچاقچیان صورت گرفته به گونه ای که قاچاق گیاهان دارویی در استان فارس کاهش یافته است.وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک تن گیاهان دارویی قاچاق شامل سقز، کتیرا و … توقیف و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس اظهار داشت: برای برخورد با قاچاقچیان داروهای گیاهی در استان فارس ارتباط خوبی با نیروی انتظامی وجود دارد از این رو میزان قاچاق داروهای گیاهی کاهش یافته است.

وی گفت: مقصد برخی از قاچاقچیان به جنوب کشور و در برخی از موارد صادرات به منطقه حوزه خلیج فارس بوده است.جواهری در ادامه سخنان خود ادامه داد: برخی از گونه های دارویی در استان فارس در خطر انقراض است که به عنوان نمونه می توان به سقز اشاره کرد از این رو باید با کنترل برداشتها از انقراض این داروی گیاهی جلوگیری کرد.

آویشن شیرازی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور و استان فارس را در زمینه گیاهان دارویی مربوط به عدم سرمایه گذاری مناسب در این حوزه دانست و بیان کرد: در این رابطه در استان فارس صنعت پیشرفته ای که برای فرآوری گیاهان دارویی نیاز است وجود ندارد از این رو در برخی مواقع گیاهان به استانهای دیگر و یا حتی خارج از کشور با قیمتهای پائین صادر شده و بعد با قیمتهای چند برابر وارد بازار می شود.

وی با بیان اینکه صادارت گیاهان دارویی به صورت خام افتخار نیست، اظهار داشت: زمانی تولید گیاهان دارویی باعث افتخار است که بیشترین میزان درآمدزایی را نیز داشته باشیم.جواهری تاکید کرد: در این رابطه ضروری است که مسئولان استانی سرمایه گذاران را به سمت ایجاد کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی در استان فارس تشویق کرده و با حمایتهای خود باعث درآمدزایی در استان شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: تعداد معدودی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان فارس وجود دارد که این کارخانه ها به شیوه سنتی برای فرآوری گیاهان که بیشتر شیرین بیان است اقدام می کنند.رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان فارس نیز عنوان کرد: هرگونه برداشت و یا قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی شامل گیاهان دارویی تحت هر عنوان ممنوع است.

محمد صالح مصطفوی گفت: در این راستا از ابتدای سال تاکنون مقداری گیاه دارویی شامل آنغوزه، ریشه شیرین بیان، سقز و مورد از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.وی ادامه داد: برداشت گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی فقط با دریافت مجوز امکان پذیر است و در صورت عدم رعایت این موضوع با متخلفان برخورد می شود.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان فارس افزود: در این راستا اگر افرادی اقدام به قاچاق گیاهان دارویی کنند علاوه بر توقیف گیاهان مکشوفه از آنها، فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی و بعضا به بیش از سه برابر قیمت اصلی جریمه می شوند.

مصطفوی گفت: مقصد قاچاقچیان گیاهان دارویی کشورهای حوزه خلیج فارس و در برخی مواقع کارخانه های موجود در کشور است.وی تاکید کرد: در خصوص دریافت مجوز از فروشندگان گیاهان دارویی به کارخانه ها چندین بار مطرح شده که از افراد مجوز درخواست کنند اما بازهم شاهد خرید گیاهان دارویی قاچاق توسط کارخانه ها هستیم.

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در فارس فرصتی نهفته را برای اقتصاد استان مهیا کرده اند که می توان با بهره گیری از آن شرایط را به شکل مناسبی ارتقا داد اما هنوز آنچنان که شایسته استان است از این ظرفیت به شکل مطلوبی استفاده نشده است.گیاهان دارویی باید بیش از وضعیت کنونی مورد توجه مسئولان امر قراربگیرد و شرایط را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.