×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سند ملی کاربرد جلبکها و گیاهان آبزی تهیه می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، رئیس موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) از تشکیل نخستین جلسه کارگروه جلبک و گیاهان آبزی در اواخر هفته گذشته در محل این موسسه خبر داد و گفت: به منظور بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان آبزی کشور در آبهای شیرین، دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس با کمک موسسات مختلف اقدامات موثری انجام دهیم.

دکتر محمد پورکاظمی تاکید کرد: در منابع آبی کشور صدها گونه انواع جلبک و گیاهان آبزی وجود دارد که متاسفانه هنوز شناسایی نشده است.

وی بر نقش بسیار موثر جلبک‌ها و گیاهان آبزی در تأمین غذا و تولید دارو، فرآورده‌های بهداشتی ، پایداری محیط زیست ، تولید سوخت‌های بیولوژیکی، تصفیه آلودگی‌ها و دهها کاربرد متنوع دیگر تاکید کرد.

پورکاظمی با بیان اینکه تاکنون از این ظرفیت ها مهم دریایی در کشور بهره برداری نشده است، خاطرنشان کرد : به منظور بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان دریایی می توانیم از ظرفیت ها و تخصص های موسسات مختلف در وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها و بخش خصوصی نهایت بهره را ببریم.

رئیس موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور بیان کرد: اساسی ترین اقدام تهیه سند ملی کاربرد جلبک ها و گیاهان آبزی مشتمل بر چندین برنامه کلان راهبردی خواهد بود.

وی اذعان داشت: این سند مشتمل بر شش اصل تشکیل بانک اطلاعات جلبک و گیاهان آبزی ،برنامه راهبردی تولید غذا، برنامه راهبردی تولید فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی ،برنامه راهبردی تولید برای مصارف در دام و طیور و آبزیان و کودهای کشاورزی، برنامه راهبردی تولید برای سوخت و صنایع و برنامه راهبردی پایش و پایداری محیط زیست است.

دکتر پورکاظمی گفت : با تعیین مجری برای هریک از برنامه ها و تعیین اعضای کمیته توسط مجری متشکل از صاحبنظران، متخصصان ذیربط از دانشگاهها و بخش خصوصی این سند ملی تدوین و برنامه ریزی شد.

وی تاکید کرد: در صورت حمایت جدی دولت از این طرح کلان می توانیم با بهره برداری و تکثیر جلبک ها و گیاهان آبزی به تولیدات بسیاری به ویژه در زمینه دارویی و بهداشتی از طریق جلبک ها دست یابیم.

دکتر پورکاظمی عنوان کرد: به همین دلیل تکثیر و بهره برداری جلبک ها و گیاهان آبزی در دستور کار برنامه ششم توسعه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه صادرات جلبک ها و گیاهان آبزی می تواند درآمد بسیار هنگفتی برای کشور داشته باشد، اظهار داشت: هم اکنون در کشورهای پیشرفته فقط سالانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار درآمد از طریق صادرات مواد دارویی و بهداشتی- آرایشی تولید شده با جلبک ها و گیاهان آبزی، به دست می آید.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد : در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اندونزی تولید محصولات مختلف با استفاده از جلبک های دریایی به حدی است که برای ۳۰۰ هزار نفر در این زمینه اشتغال ایجاد کرده است.

وی اذعان داشت: کشور ما نیز این قابلیت را دارد که با بهره برداری از این منابع با ارزش، درآمد بسیار خوبی را عاید کشور کند.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، خشکسالی و تغییر اقلیم حیات بشری به نقش جلبک ها و گیاهان آبزی پی برده است.

به گفته پورکاظمی، گیاهان آبزی چندین برابر جنگلها برای حیات زمین اکسیژن تولید می کنند و از ارزش زیست محیطی بسیار بالایی برخوردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.