×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامتی نعمت ارزشمندی بوده که خداوند به انسان هدیه داده و زمانی که انسان سلامت خویش را از دست می‌دهد نیازمند به پزشک و متخصص است تا با راهنمایی‌های وی نیازهای بدن خود و بهبود سلامتی خویش را تأمین کند.

همواره سؤالاتی در ذهن انسان مبنی بر خاستگاه و پیدایش اصلی طب و حوزه پزشکی شکل می‌گیرد که بر اساس شواهد تاریخی، ایران منشاء طب در جهان است و قدمت حوزه پزشکی را در هیچ کشوری به درستی کشور ایران نمی‌توان یافت.

ناگفته نماند که انسان وجود و طبیعت خود را از چهار عنصر هوا، خاک، آب و آتش برگرفته است.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران غربی، طب در آغاز، از کشور ایران به یونان منتقل شده است که تلاش‌های بقراط حکیم دانشمند یونانی در جمع‌آوری این مجموعه دانش در زمان خود، موجب نام‌گذاری «پدر دانش پزشکی» نسبت به وی شد.

برخلاف جایگاه غیر قابل انکار ایران در عرصه پزشکی، واژه «طب یونانی» بیش از همه در دنیا شناخته شده است و افزایش بی‌نظیر این دانش در دوره اسلامی و گسترش آن از سوی پزشکان این مرز و بوم از جمله ابن‌سینا و محمدبن زکریای رازی موجب شد تا نام طب سنتی با نام ایران اسلامی همراه شود.

امروز در حوزه پزشکی با مقوله‌های جدیدتری همراه هستیم؛ طبی که طب سنتی و اسلامی گذشته را فراموش کرده و طب نوین را جایگزین آن کرده است.

طب سنتی گویا در دنیای امروز رنگ و بویی ندارد و نتوانسته جایگاه مناسبی در ذهن مخاطب خود پیدا کند.

مهمترین دغدغه طب سنتی، عدم شناخت و آگاهی افراد نسبت به آن

دکتر عبدالله کشاورز متخصص طب سنتی اظهار کرد: طب سنتی با قدمت ۱۰ هزار ساله نخستین‌ بار در ایران آغاز و بعد از آن به یونان و مجدد به ایران منتقل شد.

وی افزود: طب سنتی از دوره‌های طلایی بعد از اسلام است که پزشکان ایرانی بسیاری در آن دوره حضور داشته‌اند.

این پزشک متخصص طب سنتی با بیان اینکه منشأ و آغاز کننده طب سنتی کشور ایران است، ادامه داد: در کنار طب سنتی، صنعتی‌سازی این طب در دوره‌های گذشته ترویج پیدا کرد و از ۲۰۰ سال پیش طب غربی در ایران آغاز شد.

دکتر کشاورز با بیان اینکه در دوره‌ای از تاریخ، شکل رایج طب سنتی برچیده و بعد از چند سال احیای آن آغاز شد، عنوان کرد: در سال ۸۶، طب سنتی به صورت رسمی در ایران آغاز به کار کرده است.

وی به بیان تفاوت طب نوین و سنتی پرداخت و بیان کرد: طب سنتی نسبت به وجود و ساختار انسان بینش و نگرش دارد در حالی که طب رایج نگاهی جزئی نسبت به انسان را شامل می‌شود.

دکتر عبدالله کشاورز با اشاره به تفاوت‌های دیگر دو نوع طب سنتی و نوین، خاطر نشان کرد: دیدگاه طب سنتی نسبت به انسان یک دیدگاه کلی است که برای درمان یک عضو، تمامی اعضای بدن در نظر گرفته می‌شود و طب رایج یا همان طب نوین با توجه به شکل سلول و مولکول، مقوله درمان را دنبال می‌کند.

کشاورز در بخش دیگری به مشکلات طب سنتی اشاره و تصریح کرد: مهمترین دغدغه بخش طب سنتی، عدم شناخت و آگاهی افراد نسبت به این نوع طب بوده چراکه اطلاع‌رسانی در حوزه طب سنتی ناقص است.

متخصص طب سنتی یادآور شد: طب سنتی نیازهای بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد که از موارد آن می‌توان به تحصیل، آگاهی و پاسخگو بودن پزشک در مقابل بیمار اشاره کرد.

وی به عنوان نمونه با اشاره به وجود متخصصان طب سنتی در استان قزوین اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر تنها دو نفر فارغ‌التحصیل و متخصص در این بخش فعالیت می‌کنند.

کشاورز با اشاره به فرا رسیدن فصل سرد سال، تشریح کرد: افزایش مصرف گوشت در فصل زمستان، افزایش تحرک و فعالیت‌های بدنی و ورزش، توصیه‌های طب سنتی در رژیم غذایی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.