×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۴ تن شیره آنغوزه از مراتع شهرستان کرمان برداشت شد

قیمت آنغوزه برداشت شده طی سال جاری در شهرستان کرمان حدود ۲۰۰ میلیارد ریال، برآورد شده است.

وی اظهار کرد: آنغوزه از گیاهان دارویی است و شیره آن قابلیت ضدعفونی کننده و درمانی دارد.

وی گفت: اغلب گونه های گیاهی شهرستان کرمان، علاوه بر خواص دارویی از مزیتهای اقتصادی بسیار خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی برخوردار هستند.

وی با اشاره به تنوع گیاهی فراوان در عرصه های منابع طبیعی کرمان گفت: تامین علوفه دامداران و رویش گونه های صنعتی و دارویی همچون زیره، آنغوزه، آلاله، آویشن، کاکوتی، کتیرا، پونه و درمنی کوهی از پتانسیل های موجود در این عرصه است.

وی بیان کرد: حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان کرمان، جزء اراضی ملی است که ۹۵ درصد آن عرصه منابع طبیعی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان اظهار کرد: حدود ۳۳هزار و ۸۱ هکتار جنگل و مرتع در حوزه منابع تجدید شونده طبیعی این شهرستان به صورت تنک و مخروبه وجود دارد که بیشتر از درختان بنه و بادام، تشکیل شده است.

وی افزود: حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی شهرستان کرمان در حال اجرا است.باقری با بیان اینکه جنگلهای کرمان، سابقه تاریخی دارند افزود: جنگلهای حاشیه این شهرستان، نقش بسیار موثری در حفاظت از آب و خاک و تعادل زیست محیطی دارد.

وی گفت: عملیات کاشت ۱۲۰ هزار اصله درخت از برخی گونه های مقاوم و مناسب زیست به منظور افزایش سرانه پوشش گیاهی جنگلهای کرمان طی سالهای اخیر در در کمربند غربی باغین – ماهان انجام شده است.

این کارشناس منابع طبیعی استان کرمان افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال گونه های غیر مثمر در شهرستان کرمان، تولید می شود که در راستای اشاعه فرهنگ درختکاری در اختیار ادارت، ارگانها و عموم مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت آینده نگری در فعالیت های منابع طبیعی، گفت: حدود ۵۰ سال قبل با کمترین امکانات، ۴۵ هزار هکتار در حاشیه کرمان تاغ کاری شد و امروز این درختان به عنوان تصفیه کننده هوای این شهر از ایجاد گرد و خاک و بروز پدیده ریزگردها، جلوگیری می کنند.

باقری افزود: اجرای موفق طرح کمربند سبز کرمان، مورد توجه مسئولان، قرار دارد و در این پروژه تعداد ۱۴ بوستان به اسامی چهارده معصوم، طراحی شده و به نام هر شهید کرمانی یک اصله درخت سرو شیراز کاشته می شود.

وی اظهار کرد: بخش مرتع به طور تقریبی ۸۳۵ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی شهرستان کرمان را در بر می گیرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری کرمان گفت: مراتع این شهرستان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حفاظت و احیای پوشش گیاهی در عرصه منابع طبیعی با مشارکت دامداران و بهره برداران این عرصه پیگیری می شود تا به جایگاه مناسب و درشأن شهرستان کرمان تبدیل شود.

وی گفت: فعالیت ها و اقدامات منابع طبیعی در استان کرمان به دلیل یکسان نبودن شرایط محیطی و پوشش گیاهی با سایر نقاط کشور، باید متفاوت باشد اما این مهم، کمتر مورد توجه مدیران و متخصصان قرار گرفته است.

وی افزود: قسمت عظیمی از عرصه های منابع طبیعی شهرستان کرمان طی سالهای گذشته به دلیل فقر پوشش گیاهی به بیابان تبدیل شده، که عوامل محیطی و موجود زنده بخصوص انسان در آن دخیل بوده است.

باقری گفت: توانمندسازی جوامع محلی در عرصه منابع طبیعی و آبخیز داری برای جلوگیری از چالشهایی چون، خشکسالی و مهاجرت ضرورت پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی، بستر تولید است و در حوزه هایی مانند کشاورزی، جایگاه ویژه ای دارد اما غفلت در این بخش آسیب های جدی وارد می کند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: مشارکت مردم در کنار مدیریت علمی و کاربردی در زمینه حفاظت از عرصه منابع طبیعی، بسیار تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: زمان آزمایش و خطا در عرصه منابع طبیعی گذشته است و باید با مدیریت علمی و صحیح، بسیاری از ناهنجاری ها را از بین ببریم.

باقری گفت: برنامه ها و مسائل در حوزه های منابع طبیعی و محیط زیست بطور پایه ای و اساسی با ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات قبلی انجام شده در حوزه منابع طبیعی تصریح کرد: آسیب شناسی در عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری نیز باید در کنار فعالیتهای حمایتی و حفاظتی، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: مسئولیت و پاسخگویی در حوزه مدیریت منابع طبیعی باید همراه با هم به کار گرفته شود تا از چالشهای پیش رو، جلوگیری شود.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در زمینه اقتصاد منابع طبیعی ورود پیداکرده است و بزودی اقدامات و نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

آنغوزه گیاهی دارویی و صنعتی است که بیشتر در ارتفاعات می روید و شیره آن اغلب به مصارف پزشکی می رسد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.