×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
آخرین آمار سطح زیرکشت گیاهان دارویی کشور (بدون احتساب گل محمدی): ۴۳۰۰۰ هکتار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، فاطمه سفیدکن افزود: براساس برنامه تدوین شده وزارت جهادکشاورزی، سطح زیر کشت گل محمدی تا سال ۱۴۰۴به ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و سایر گیاهان دارویی به بیش از ۷۲ هزار هکتار خواهد رسید.
وی سطح زیر کشت گیاهان دارویی (بدون احتساب گل محمدی) در سال ۱۳۹۳ را ۴۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به زیره سبز، حدود ۱۸ هزار هکتار بود. حنا با هفت هزار و ۹۴۴ هکتار دومین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده و گشنیز نیز با سه هزار ۹۹ هکتار مقام بعدی را دارا می باشد.
سفیدکن همچنین سطح زیر کشت گیاهان دارویی ( بدون احتساب گل محمدی ) در سال ۹۲ را حدود ۴۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با احتساب کشت ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتاری گل محمدی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این سال به ۵۴ هزار و ۶۰۰ هکتار رسید.
وی در خصوص روند نامطلوب کشت دیم گیاهان دارویی در سال های گذشته گفت: کشت دیم گیاهان دارویی در دو سال گذشته حدود ۲۵۰ هکتار بوده است که بعد از خشکسالی های اخیر، این گیاهان هم آبیاری می شوند و در حال حاضر می توانیم بگوییم که کشت دیم گیاهان دارویی نداریم.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع اظهار کرد: براساس برنامه ریزی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، کشت دیم در کشور تا ۱۰ سال آینده باید به سطح ۲۵۰ هزار هکتار برسد.
وی ادامه داد که حفظ تنوع ژنتیکی، توجه به مزیت نسبی گیاهان بومی و انحصاری کشور، توجه به بحران کم آبی در توسعه کشت گیاهان دارویی و توسعه کشت دیم و افزایش عملکرد در واحد سطح و انتخاب ارقام مناسب، توجه به لزوم فرآوری برای بالا بردن ارزش افزوده و جلوگیری از صادرات مواد خام گیاهی و بهینه سازی سیستم های صنعت و رعایت استانداردهای قابل قبول دنیا و افزایش کیفیت محصولات تولیدی از مهمترین مزایای تحقیقات و اجرای طرح های مناسب در حوزه گیاهان دارویی است.
سفیدکن، تکیه نکردن بر گیاهان بومی و انحصاری و الگوبرداری چشم بسته از محصولات خارجی، ناکارآمد بودن برخی دستگاه ها و سیستم های صنعتی مانند استفاده از سیستم گلابگیری به جای اسانس گیری، عدم فرآوری های پیشرفته و تولید محصولات و فراورده های جدید و کارآمد و نداشتن ارتباط موثر با مراکز تحقیقاتی را مهمترین مشکلات موجود در صنایع مرتبط با گیاهان دارویی برشمرد.
وی افزود: ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است. براساس نظر گیاه شناسان و پژوهشگران، تعداد گونه های گیاهی ایران در حدود ۸۰۰۰ گونه است که از نظر تنوع گونه ای بسیار بالاست.
سفیدکن بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی – بهداشتی هستند. به علاوه ۱۷۲۸ گونه از این گیاهان به عنوان گیاهان بومی (Endemic) ایران می باشند، منحصرا در سرزمین ایران رویش کرده و به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می شوند.
وی ادامه داد: تعداد کل گیاهان گلدار در دنیا حدود ۳۵۰ هزار گونه است که حدود ۷۰ هزار گونه آن خاصیت دارویی دارند ولی ۲۰ هزار گیاه دارویی مورد مصرف قرار می گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.