×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشگیری از بیماریهای ناشی از آلودگی هوا با طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر مجید انوشیروانی متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تدابیر کاهش زیان‌های آلودگی هوا اظهار داشت: در نگاهی کلی به زیان‌های آلودگی هوا و راه‌های جلوگیری یا کاهش آنها با رعایت برخی از تدابیر می‌توان ضررهای ناشی از الودگی هوا را کاهش داد.

به گفته وی بوییدن و خوردن سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شرین و پرتقال شیرین یکی از تدابیر کاهش ضررهای آلودگی هواست.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: بوییدن برگ اکلیل کوهی (رزماری) یا بهارنارنج یا عرق آنها، بوییدن برگ شمعدانی عطری و افزودن آنها به چای طبیعی به ویژه برای افراد مبتلا به خستگی ذهنی و کاهش هوشیاری بسیار مفید است.

انوشیروانی افزود: خوردن سالاد کاهو همراه با هویج رنده شده و کرفس خرد شده، با روغن زیتون و مقدار کمی آب نارنج طبیعی همراه با سبزیجات خرد شدۀ معطر, آرام بخش و مقوی قلب مانند ریحان، به ویژه برای مبتلایان یبوست، افزایش چربی خون، چاقی، و کبد چرب از دیگر تدابیر کاهش ضررهای آلودگی هواست.

وی بیان داشت: خوردن سوپ‌های های کم رشته و پر سبزی همراه با هویج رنده شده و اضافه کردن ” به” ، شلغم و قدری زرشک به ویژه برای مبتلایان یبوست مفید است.

این متخصص طب سنتی گفت: خوردن انجیر تازه، یا انجیر خیسانیده در آب و عرقیاتی مانند گلاب به ویژه برای مبتلایان یبوست و ضعف روده بسیار مفید است.

انوشیروانی ادامه داد: همچنین نوشیدن دم نوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش به ویژه برای مبتلایان آسم مرطوب و برونشیت مزمن می‌تواند به کاهش ضررهای ناشی از آلودگی هوا کمک کند.

انوشیروانی ادامه داد: نوشیدن دم نوش ترکیبی از یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی با ۱۰ عدد عناب چنگال زده یا خرد کرده به ویژه در مبتلایان غلظت خون همچنین خوردن مغزهایی مانند بادام درختی خام، و فندق بسیار مفید است.

وی افزود: نوشیدن دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل الطیب و بهار نارنج، به ویژه برای افسردگان، و افراد مبتلا به پرفشاری خون بسیار مفید است. خوردن شله زرد همراه با خلال مغز بادام و با شیرۀ انگور طبیعی به ویژه برای مبتلایان کم خونی و ضعف عملکردهای قلبی و مغزی به رفع ضررهای ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.