×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مردم در مصرف گیاهان دارویی احتیاط را رعایت کنند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر لاله خدایی متخصص داروسازی سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: افزایش استفاده از گیاهان دارویی درآذربایجان شرقی به ویژه استفاده نادرست ازآنان ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد و یا حتی به خونریزی داخلی در بیمار منجر شود.

این استاد طب سنتی گفت : نا آگاهی مردم و نبود فرهنگ استفاده درست از گیاهان دارویی مشکلات زیادی را در بیماران بوجود می آورد

دکتر خدایی افزود : استفاده بی رویه از گیاهان دارویی و یا حتی به همراه داروهای شیمیایی ممکن است باعث تداخل و عوارض شود. برای نمونه بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند اگرهمراه با داروی زنجبیل مصرف شود ممکن است موجب خونریزی داخلی گردد .

وی با اشاره به میزان تاثیرگذاری گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی گفت: در عفونت های شدید و بیماریهایی همچون سرطان که به شیمی درمانی نیاز دارد طب سنتی کارایی کمی داشته و بهتر است از داروهای شیمیایی استفاده شود.

این عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی تشخیص مزاج بیمار قبل از تجویز دارو و معالجه بیماری براساس شناسایی مزاج فرد و اصلاح نوع زندگی براساس تشخیص و پیشگیری از نقاط قوت طب سنتی نام برد

دکترخدایی به اهداف رشته داروسازی طب سنتی اشاره کرد و افزود: ایجاد فرمالاسیون وتجویز داروهای گیاهی به همراه بروشور به شکل استاندارد برای بیماران مثل داروهایی شیمیایی سر وقت و به دفعات و دوره مشخص استفاده شود .

عضو هئیت علمی دانشکده طب سنتی با بیان اینکه گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی در چند دهه اخیر افزایش داشته است گفت: با اینکه رویکرد مردم به طب سنتی و گیاهان داویی مثبت است و در درمان بیماریها به طب سنتی روی می اوردند ولی در بعضی مواقع این رویکرد از طریق پزشک معالج کلاسیک به دلایلی از قبیل حسادت سرکوب می شود.

دکتر لاله خدایی همچنین افزود: استان آذربایجان شرقی بخصوص منطقه ارسباران استعداد خوبی برای توسعه و بهره برداری در صنعت داروسازی دارد که براساس پژوهش های صورت گرفته برنامه هایی برای ارتقای مزیت های درمانی و طبی در دست اجراست

وی گفت: با فرهنگ سازی مناسب مردم می توانند به مراکز مجاز در زمینه طب سنتی مراجعه کنند اما مراجعه بیمار به افراد غیر کارشناس و در صورت تجویز اشتباه عوارض داروهای گیاهی می تواند بدتر از داروهای شیمیایی باشد.

  1. فراز مجاب

    دکتر خدایی از اساتید باسواد و متخصص رشته فارماکوگنوزی هستند، ایشان به هیچ وجه متخصص داروساز سنتی نیستند و از مصاحبه شان هم بر می آید که با علوم جدید سر وکار دارند، نه علوم قدیمه.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.