×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زنجبیل مسکن، ضد تهوع و تقویت کننده قوای جنسی

زنجبیل Ginger root

زنجبیل Zingiber officinale

گیاه زنجبیل یا زنجفیل که در انگلیسی به Ginger معروف است، با نام علمی Zingiber Officinale بومی جنوب شرقی آسیا، هند و چین می باشد. اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد. اثرات درمانی زنجبیل به زمان های بسیار دور بر می گردد.

در طب سنتی اسلامی و ایران زنجبیل گیاهی بسیار گرم و کمی خشک است. از قدیم این گیاه برای درمان ناراحتی معده، تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا شیمی درمانی، اسهال، سردرد، سرگیجه و به عنوان ماده ضد التهاب در درمان سردرد میگرنی، روماتیسم و ناراحتی های عضلانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی نیز زنجبیل را به عنوان مکمل غذایی در نظر گرفته است.

مطالعات متعدد نشان داده است که این گیاه جهت کاهش علایم آرتروز بسیار سودمند است. در این بیماری تولید برخی از سیتوکین های التهاب زا نقش مهمی در بروز درد و التهاب ایفا می کند. مطالعات نشان داده اند که مهار ترکیبات التهاب زا می تواند به کاهش درد در این بیماران کمک کند. به علاوه کاهش درد یکی از مهمترین اهداف درمانی در افراد مبتلا به آرتروز زانو می باشد. زنجبیل با دارا بودن ترکیبات فعالی نظیر جینجرول (Gingerols) قادر است به کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد در آرتروز کمک زیادی کند.

در مطالعه ای که در دانمارک صورت گرفت مشخص شد که مصرف زنجبیل موجب تسکین درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و ناراحتی عضلانی می شود.

همچنین در بررسی دیگری بیماران اظهار کردند مصرف زنجبیل نسبت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز شده در تسکین درد، التهاب و خشکی حرکت پاسخ بهتری می دهد.

از سوی دیگر زنجبیل داروی مؤثری در تقویت قوای جنسی و رفع نارسایی های جنسی مردان و زنان بوده و می تواند مشکلاتی نظیر انزال زودرس یا سردمزاجی جنسی را درمان نماید.

مقدار و روش مصرف زنجبیل

میزان زنجبیل برای پیشگیری از تهوع و استفراغ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم پودر زنجبیل معادل ۲ تا ۴ گرم ریزوم تازه می باشد که باید ۱ ساعت قبل از حرکت مصرف شود.
مقداری که برای درمان روماتیسم یا آرتروز گزارش شده است ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ریزوم پودر شده زنجبیل در وز می باشد.

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

زنجبیل صفراآور است و برای افرادی که سنگ صفرا دارند بدون نظر پزشک تجوز نمی‌شود.

همچنین این گیاه باعث رقیق شدن خون می‌شود و مصرف آن برای بیماران هموفیلی و افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، ممنوع است. رنجبیل محرک قاعدگی است و مصرف بیش از اندازه آن باعث خونریزی و سقط جنین می شود. به همین دلیل خانم های باردار نیز از مصرف این گیاه منع شده اند.

مصرف زنجبیل با معده خالی باعث زخم‌های گوارشی شده و بهتر است با معده خالی مصرف نشود.

اشکال دارویی زنجبیل

فرآورده های دارویی زنجبیل به صورت گرد، عصاره، قرص و تنتور می باشد. پودر یا گرد زنجبیل را باید دور از نور و در جای خشک و خنک نگهداری نمود و آن را در قوطی های سربسته (غیر پلاستیکی) قرار داد تا از نفوذ رطوبت به آن جلوگیری شود.

اشکال دارویی این گیاه، کپسول ۱۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم و قرصهای جویدنی ۶۷٫۵ میلی‌گرم می‌باشد و آنچه که در منزل مصرف می‌شود به صورت پودر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.