×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از انقراض سالیکورنیای بومی تا واردات سالیکورنیای آمریکایی!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه تهران و گیاه‌شناس برجسته کشور روز گذشته در مطلبی با عنوان “سالیکورنیا چیست که ایران همه دیوانه اوست؟” در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک به انتقاد از همه‌گیر شدن تب سالیکورنیای آمریکایی! در کشور پرداخت.

۲۵ سال پیش!

وی با اشاره به تجربیات ۲۵ سال گذشته خود از شناخت پیشینه ورود این گیاه به کشور، می‌نویسد: سالیکورنیا (Salicornia)گیاهی است از تیره اسفناجیان. این گیاه بیشترین مقاومت به شوری را در گیاهان این تیره دارد که معمولا در سواحل شور، حاشیه رودخانه‌ها، چشمه‌ها و جویبارهای شور، تالاب‌ها و دریاچه‌های شور تقریبا در تمامی دنیا دیده می‌شود.

برنده جایزه ملی محیط‌زیست ادامه می‌دهد: در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی یک شرکت امریکایی به رهبری ادوارد گلن از دانشگاه آریزونا تلاش کرد گونه آمریکایی این جنس (S. bigelovii) را به‌عنوان گونه زراعی معرفی کند که هم با آب دریا قابل کشت است و هم با داشتن دانه‌های روغنی از آن می‌توان به‌عنوان جایگزین سویا در خاک‌های شور و آبیاری با آب دریا استفاده کرد.

آخانی می‌افزاید: آن‌ها تبلیغات وسیعی در دنیا راه انداختند و حتی پروژه‌های خود را در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله در کشورهای خلیج فارس آزمایش کردند. در سال ۱۹۹۰ که کنگره گیاهان هالوفیت در شهر العین امارات برگزار شده بود من هم شرکت داشتم. در آنجا با آقای گلن آشنا شدم. اتفاقأ در آن همایش شادروان دکتر جوانشیر هم بودند. هم با گلن و هم با مرحوم جوانشیر صحبت کردم. گلن آرزو می‌کرد که به ایران بیاید و کشت و کار سالیکورنیا را در ایران راه بیاندازد.

وی در ادامه این مطلب اظهار می‌کند: دکتر جوانشیر به من گفت که گروه گلن در آن زمان با دولت ایران مکاتبه کرده بودند که می‌خواهند به ایران بیایند و حتی درخواست مجوز کرده‌اند. به همین دلیل از طرف رئیس جمهوری به تیمی ایرانی به سرپرستی دکتر جوانشیر مأموریت داده شده بود که بروند تحقیق کنند که آیا باید به آن‌ها اجازه داد یا نه؟ دکتر جوانشیر به من گفت که ما به نتیجه قانع کننده‌ای نرسیدیم و به همین دلیل مجوز حضور شرکت گلن در ایران صادر نشد. در آن زمان که با گلن صحبت کردم او این آرزو را پنهان نکرد و می‌گفت که به زودی به ایران می‌آید.

دیروز!

 این استاد دانشگاه تهران سپس بیان می‌کند: جوانی از شهر کرمان به من زنگ زد تا تلفنی نام گیاه سالیکورنیایی را بپرسد که در ایران کاشته شده است. او به من گفت که گونه آمریکایی S. bigelovii وارد ایران و کشت شده است. شنیدن این خبر مرا آشفته کرد. چه آدم‌های فرصت‌طلبی راهنمایی‌های غلط داده‌اند که بذر گونه آمریکایی وارد شود و با کشت آن در طبیعت ایران به ذخایر ژنتیکی کشور آسیب وارد شود؟

آخانی می‌افزاید: ورود گونه گیاهی خارجی آن‌هم در کشوری که یک سوم گونه‌های جنس سالیکورنیای جهان، گونه بومی دارد، بسیار بسیار بسیار اشتباه است و هر کسی آن دستگاه را تشویق به این کار کرده است صرفا خواسته از برند و چتر آن برای تجربه بی‌دانشی خود استفاده کند و نتیجه کارش دانسته و ندانسته آسیب‌رساندن به آب و خاک این مملکت است. باید این محقق‌نمایان فرصت‌طلب را دور کرد.

این روزها!

وی در ادامه با اشاره به شیوع و فرگیری تب سالیکورنیایی در کشور چنین می‌نویسد: تقریبا هر هفته از اقصی نقاط ایران و از انواع و اقسام سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذارها و و افراد عادی…. (برای نمونه دانشکده فنی دانشگاه تهران و شرکت مهاب قدس!) به من ایمیل و تلفن می‌شود که ما به بذرها و اطلاعات سالیکورنیا نیاز داریم.

این گیاه‌شناس ادامه می‌دهد: چندی قبل هم از برنامه یکی از پژوهشکده‌های وابسته به وزارت کشاورزی که قصد وارد کردن ۵۰۰ کیلو بذر سالیکورنیای خارجی برای احیای دریاچه ارومیه داشت، پرده برداری شد که خوشبختانه ریاست سابق آن پژوهشکده قول داد که این اتقاق نمی‌افتد. جالب است که صدای سالیکورنیا چنان بلند است که به گوش رییس‌جمهور هم رسیده و به قولی بناست ۴۰ میلیارد تومان برای کشت و کار آن بودجه تخصیص داده شود.

آخانی اضافه می‌کند: فعلا یک قلم ۲٫۶ میلیارد تومان آن در پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تصویب و احتمالا تا حالا پرداخت هم شده است ولی با این تعداد آدم‌هایی که به جان سالیکورنیا افتاده‌اند، بعید نیست که به‌زودی همه در باغچه‌های خود “سالیکورنیا کاری” راه بیاندازند؛ در هفته درختکاری بذرهای سالیکورنیا توزیع شود؛ روز ملی سالیکورنیا به تقویم کشور وارد شود و روغن سالکورنیا برای درمان سرطان و سکته به بازار عرضه شود.

مرگ بر آمریکا!

 وی این‌گونه مطلب خود را به پایان می‌رساند: من در جایی گفتم که بر خلاف آن‌که دنیا فکر می‌کند ما ضدآمریکایی‌ترین مردم جهانیم، این ملت و حتی ضدآمریکایی‌ترین‌هایش هم عاشقان سینه‌چاک آمریکایند. سالیکورنیای بومی این کشور دارد در فارس منقرض می‌شود ولی عده‌ای می‌روند سالیکورنیای آمریکایی وارد می‌کنند!.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.