×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۴۳۰۰ تن عناب در استان خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی گفت: در حالی که در پاکستان و هندوستان از عناب کنسروشده و چای با طعم عناب استفاده شده و به‌صورت تازه‌خوری و خشک در سبد غذایی مردم قرار دارد، عناب ایرانی ناشناخته باقی مانده است.

عبدالرضا رضایی افزود: عناب یکی از محصولات مهم و استراتژیک باغبانی خراسان جنوبی است که با توجه به کارآمدی آن در شرایط خوب کم‌آبی و مقاومت آن به خشکسالی، نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشاورزی استان دارد، اما هنوز نتوانسته در سبد غذایی مردم و سبد صادراتی، جای خود را پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: عناب تولیدشده ایرانی بیشتر در داروخانه‌های سنتی و عطاری‌ها در قالب یک داروی گیاهی به فروش رسیده و کمتر در سبد غذایی مردم آمده است، در حالی که در کشورهای هند و پاکستان و حتی جنوب اروپا، به‌عنوان یک میوه یا تنقلات به‌شمار آمده که در کنار سایر خشکبار، جایگاه خود را پیدا کرده است.

۴۳۰۰ تن عناب تولید شد

معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی ادامه داد: از سطح دوهزار و ۷۲۹ هکتار اراضی کشاورزی، بیش از چهارهزار و ۳۰۰ تن عناب برداشته شده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش وزنی دارد.

رضایی تصریح کرد: در صورتی که قیمت میانگین هر کیلوگرم عناب را ۱۲ هزار تومان محاسبه کنیم، ارزش ریالی تولیدات امسال ۵۱۶ میلیارد ریال خواهد بود.

وی یادآور شد: عناب تولیدی به‌صورت خشک و تازه‌خوری از مردادماه به مرور وارد بازارهای داخلی، استان‌های هم‌جوار، تهران و مشهد شده است و کمتر در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عناب دنیا

معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی تأکید کرد: هرچند سطح زیر کشت عناب در ایران دوهزار و ۷۲۹ هکتار برآورد شده است، اما ایران سطح زیر کشت این محصول نسبت به کشورهای چین و آمریکا چندان زیاد نیست.

رضایی اظهار داشت: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده عناب دنیا شناخته می‌شود که در کنار محصولات خشکبار خود آن را به فروش رسانده و در داخل این کشور نیز به‌عنوان یک ماده غذایی با ارزش بالا شناخته شده است.

وی همچنین گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، از عناب برای شیرینی‌پزی، صنایع غذایی، کمپوت و همچنین آرد برای تهیه غذاهای خانگی در کنار مصرف دارویی و بهداشتی – آرایشی استفاده می‌شود، اما در ایران به مصرف دارویی آن اکتفا شده است.

افزایش سرانه مصرف عناب نیازمند فرهنگ‌سازی است

معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی افزود: هرچند طی سال‌های گذشته مصرف تازه‌خوری عناب در شهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت افزایش نسبی پیدا کرده است، اما برای افزایش سرانه مصرف آن باید از صداوسیما کمک گرفت.

رضایی با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری خاطرنشان کرد: با تکلیف قانونی مجلس، شبکه بازار صداوسیما روزانه برنامه‌های قابل توجهی در بخش کشاورزی تولید می‌کند که باید بخشی از این برنامه‌ها به تبلیغ و فرهنگ‌سازی به مصرف مواد غذایی مفید و ناشناخته بپردازد که به‌طور یقین عناب یکی از مهم‌ترین آنها است.

وی ادامه داد: در طب سنتی ایران، مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و انواع گلودرد توصیه شده است، اما این میوه دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین ث و کربوهیدرات، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین و ویبوفلاوین است که با داشتن خاصیت تصفیه‌کنندگی و کاهش‌دهنده فشار خون، ضدسرطان نیز شناخته شده است.

رضایی تصریح کرد: ۹۸ درصد تولید عناب ایران به خراسان جنوبی اختصاص دارد که رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و شهرستان‌های سربیشه، خوسه و بیرجند به تولید یک‌هزار و ۱۷۵ تن به ترتیب بیشترین میزان عناب استان را به خود اختصاص داده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.