×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات زرشک به آلمان رونق گرفت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی گفت: از ۱۴ هزار و ۲۲۸ هکتار سطح زیر کشت زرشک استان خراسان جنوبی، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن زرشک خشک تولید شد که نسبت به گذشته، به‌علت افزایش عملکرد، حدود یک‌هزار تن افزایش تولید داشته است. عبدالرضا رضایی افزود: ارزش ریالی زرشک تولیدشده یک‌هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

صادرات زرشک به آلمان رونق گرفت

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به‌منظور بازاریابی در کشورهای اتحادیه اروپا، محموله‌ای ۳۰۰ تنی به کشور آلمان صادر شد و توانست نتایج مثبتی را با خود به همراه آورد و امسال محموله صادراتی زرشک به‌صورت رسمی وارد کشور آلمان خواهد شد.

رضایی ادامه داد: سال گذشته صادرات زرشک جنبه آزمایشی داشت، اما امسال به‌علت تأیید آنالیز آزمایشگاهی صورت‌گرفته در کشور آلمان، تقاضا برای صادرات زرشک به این کشور افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: از آنجا که زرشک تولیدشده در ایران بدون سم و با اتکا به کودهای آلی و زیستی تولید می‌شود، جزو محصولات سالمی به‌شمار می‌رود که مورد توجه اروپاییان قرار می‌گیرد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود در صورت بازاریابی و بازارسازی در این کشور، بتوان انتظار ایجاد یک بازار جدید برای زرشک ایران داشت.

امارات و کشورهای عربی، بازار سنتی زرشک ایران

معاون تولیدات گیاهی استان خراسان جنوبی یادآور شد: هرچند میزان صادرات زرشک تولیدشده در کشور با میزان تولید آن موازنه منطقی ندارند و میزان صادرات پایین‌تر از حجم تولید است، اما از گذشته‌های دور صادرات زرشک به کشورهای عربی به‌ویژه امارات، توسط بخش خصوصی کلید زده شده است.

رضایی تأکید کرد: صادرات زرشک به کشورهای عربی هرچند به شکل سنتی از گذشته صورت گرفته است، اما برای یافتن بازارهای جدید باید تیم مطالعاتی و پژوهشی در بخش خصوصی به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی کلید بخورد تا بتوان علاوه بر زرشک خشک، سایر محصولات تولیدشده از زرشک را نیز وارد سبد صادراتی کرد.

افزایش مصرف زرشک تازه

وی اظهار داشت: به‌دنبال تلاش‌های صورت‌گرفته برای رونق ناوگان حمل و نقل داخلی کشور، صادرات زرشک تازه به استان‌های هم‌جوار رونق گرفته است و طی سال‌های اخیر، زرشک تازه برای مصرف غذایی نظیر مربا وارد کلان‌شهرهای کشور شده است.

رضایی همچنین گفت: سرانه مصرف زرشک در داخل کشور بسیار ناچیز و محدود برآورد شده است؛ لذا انتظار می‌رود با افزایش تولید محصولات ثانویه از زرشک نظیر ساخت بستنی یخی با زرشک، کنسانتره زرشک و ورود آن به صنایع غذایی بتوان ذائقه مردم را با این محصول بیشتر گره زد.

گفتنی است، واحد کنسانتره زرشک، انار و انگور در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است که تجهیزات آن دو سال پیش از سوئیس وارد کشور شده و انتظار می‌رود با افزایش تولیدات این مرکز صنایع تبدیلی، بتوان شاهد ورود محصولات جدید تولیدشده از زرشک به کشور باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.