×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طراحی دستگاه سورتینگ عناب و خشک کن خورشیدی گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سعید رضا سبحانی‌پور محقق ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هم‌اکنون عناب‌ها و سایر میوه‌ها به وسیله دستگاه‌های الک جداسازی می‌شوند به طوریکه در دستگاه  الک بزرگ، عناب‌های درشت و در سیستم الک کوچک عناب‌های ریزتر جدا می‌شود و با این روش در این دستگاه‌ها کیفیت داخل میوه‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: همچنین بسیاری از محصول‌های کشاورزی مانند عناب، سنجد و زیتون بر اثر امراض یا آفات دچار چروکیدگی یا پوکی داخلی شده و کیفیت‌شان پایین می‌آید بنابراین برای شناسایی و جدا کردن محصول سالم از غیر سالم یا طبقه بندی محصول‌ها در گروه‌های مختلف نیاز به دستگاه خاصی داریم.

سبحانی‌پور ادامه داد: در این تحقیق با استفاده از تکنیک پردازش تصویر (روشی سریع، دقیق و غیر مخرب) به طبقه‌بندی و تشخیص عیوب سطحی عناب بر اساس ویژگی‌های شکلی و بافتی این محصول و استاندارد ملی ایران پرداخته‌ام به طوریکه ابتدا در این تحقیق برای شناسایی و طبقه‌بندی عیوب سطحی عناب ۹ ویژگی شکلی و ۲۴ ویژگی بافتی برای تشخیص چروکیدگی، آفت‌زدگی، شکستگی و نارس بودن میوه مورد بررسی قرار گرفت و سپس ویژگی‌های برتر آن مشخص شد.

این محقق ایرانی گفت: همچنین در این تحقیق چند ویژگی با یکدیگر برای طبقه‌بندی با روش‌های تحلیل تفکیک خطی (LDA) و ماشین بردار پشتیبان (SVM) مورد ارزیابی قرار گرفت.

سبحانی‌پور اضافه کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگی‌های بافتی با دقت بسیار بهتری نسبت به ویژگی‌های شکلی در تشخیص عیوب سطحی عناب موثر هستند و ما با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانیم با دقت بیش از ۹۶ درصدی عناب چروکیده را از سالم شناسایی و جدا سازی کنیم.

وی افزود: کارهای تحقیقات اولیه و میدانی و برنامه‌نویسی این طرح به پایان رسیده است و پیش بینی می‌شود تا ۳ساله آینده این دستگاه ساخته شود.

وی گفت: همچنین خشک کن خورشیدی گیاهان دارویی نیز برای اتاقی با ابعاد ۳ در ۴ روستایی و مناطق آفتاب‌خیز به منظور خشک کردن گیاهان دارویی و با همان خاصیت طبیعی قابل اجراست.

وی اظهار داشت: تنها نصب یک کلکتور خورشیدی روی پشت بام همان اتاق و نصب یک وسایل هوادهی مانند پنکه برای اجرای این طرح نیاز است به طوریکه جریان هوا با گذشتن از کلکتور گرم می‌شود به عنوان مثال با اجرای این طرح گرمای اتاق می‌تواند از ۲۰ به ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد برسد و کشاورزان می‌توانند با صرف کمترین هزینه و با روشی کاملا بهداشتی این طرح را اجرایی کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.