×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی مزرعه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد جیرفت

مزرعه گیاهان دارویی دانشگاه در ۱۵ کیلومتری جیرفت در مزرعه خضرآباد واقع می باشد. ۲٫۵ هکتار گیاهان دارویی گوناگون در این مزرعه کشت می شود و یک واحد گلخانه ۲۵۰۰ متری نیز به گیاهان دارویی اختصاص یافته است. تقریبا” تمام آبیاری توسط سیستم تحت فشار قطره ای و  … انجام می شود.

کشت گیاهان دارویی از سال ۱۳۸۷ در دو منطقه معتدل و نیمه گرمسیری صورت می گیرد بدین شرح:

۱- مزرعه شماره ۱ خضرآباد: دارای گونه های متنوعی از جمله ۶۰۰۰ متر مربع آلوئه ورا، رزماری ،به لیمو، نعناع فلفلی، بابونه آلمانی، بومادران و غیره می باشد که بطور متناوب کشت می شوند.

۲- گلخانه مزرعه شماره ۱: این گلخانه دارای کلکسیون گیاهان دارویی بومی و  غیر بومی گرمسیری و نیمه گرمسیری و معتدله می باشد.

۳- مزرعه شماره ۲ دلفارد: دارای گونه های متنوع معتدله بوده و در مجاورت باغات مرکبات و انار و زیتون دانشگاه قرار دارد شامل گیاهان چون آویشن آویشن، اسطوخودوس،به لیمو ،زعفران و رزماری می باشد.

واحد گیاهان دارویی با هدف آموزش و تحقیق تاسیس شده و شناسایی گونه های سازگار دارویی یافتن گونه های با عملکرد اقتصادی و آموزش دانشجویان را در دستور کار دارد و هر ساله مورد بازدید دانشجویان و سایر علاقمندان از شهرستانها قرار می گیرد.

طرح های تحقیقاتی متعددی در این بخش انجام می شود به خصوص که مورد استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد باغبانی یا گرایش باغبانی برای اجرای پایان نامه و طرح های پژوهشی لازم به ذکر است محصولات تولیدی این مزرعه هر ساله به کارخانجات داروسازی و شرکتها فروخته می شود.

قسمتی از این مزرعه به کشت درختچه و درختان دارویی اختصاص یافته اخیرا” گونه های گرمسیری نایاب در شور که از خارج کشور وارد شده اند و هنوز به بازار راه نیافته اند نیز کشت و مورد بررسی قرار گرفته اند و به زودی این میوه ها به تولید اقتصادی می رسند. این بخش همچنین در حال راه اندازی پایلوت فرآوری گیاهان دارویی فرآوری ژل آلوئه ورا کشت بافت برای تکثیر  این گیاهان می باشد تولید و فرآوری چای ترش اسانس گیری ،تکثیر آلوئه ورا با کشت بافت از دیگر فعالیتهای این بخش است. در پایان شایان ذکر است که در نتیجه تحقیق در مزرعه حدود ۶۰ گونه گیاهی دو گونه با عملکرد بالا و بازده اقتصادی بالا اولین بار در منطقه معرفی گردیده و ۱۷ گونه قابلیت تولید اقتصادی را دارا می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.