×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محصولات فراوری شده از زرشک ایرانی راهی بازارهای اروپایی می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر محمدحسن عصاره با اشاره به اینکه زرشک به عنوان یاقوت سرخ و یک گیاه انحصاری ایران است، افزود: یک شرکت دانش بنیان با حمایت های مناسب این ستاد به دنبال بازاریابی و صادرات محصولات فرآوری شده این گیاه دارویی به اروپا است.
وی به خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالای این گیاه دارویی اشاره کرد و گفت: این ستاد با حمایت از صادرات اینگونه محصولات، در صدد است تا گیاهان دارویی با ارزش کشورمان به بازارهای جهانی از جمله آلمان معرفی شوند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار کرد: فرآوری این محصول با ارزش به شکل پودر یا سایر فراوری ها توسط محققان در حال انجام است.
وی اظهار امیدواری کرد که این محصول همانند زعفران در بازارهای جهانی حضوری پررنگ داشته باشد، گفت: محصولات فرآوری شده این گیاه در سال های آینده می تواند بخش عمده ای از صادرات ما را در حوزه گیاهان دارویی تشکیل دهد.
عصاره بر لزوم حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی اشاره و اظهار کرد: این مجموعه با حمایت از شرکت دانش بنیان در صدد است تا شرایط را برای حضور موثر محصولات فرآورس شده را در بازارهای جهانی فراهم کند.
وی، افزایش سطح زیر کشت زرشک در کشور اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت زرشک در سال ۹۲، ۱۲ هزار هکتار بود که این رقم در حال حاضر به ۱۵ هزار هکتار رسیده است که این مقدار با برنامه ریزی مناسب وزارت جهاد کشاورزی تا پایان برنامه ششم به حدود ۱۹ هزار هکتار افزایش می یابد.
زرشک درختچه ای تیغ دار به طول ۱ تا ۵ متر است که چوب آن به رنگ قرمز، قهوه ای یا زرد است. برگ های آن بیضی شکل با دندانه های اره ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه است.
انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می گیرند.
کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.