×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همکاری ایران و بلغارستان در زمینه تولید گیاهان دارویی و معطر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایلنا، محسن جلال پور در دیدار با خریستوپولنداکف سفیر جدید بلغارستان، با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت، افزود: در شرایط فعلی فضا برای توسعه بخش های خصوصی دو کشور کاملا باز و متفاوت است.

وی با بیان آنکه در روزهای اخیر شاهد اعزام هیأت های تجاری از کشورهای مختلف به ایران بوده ایم، اظهار داشت: به هیأت های تجاری توصیه می شود که یک نگاه جدید به ایران داشته باشند و حضور پررنگ و پایدار خود را در ایران بررسی کنند.

به گفته وی، زمانی اقتصاد ایران برپایه منابع نفتی و ارز حاصل از آن و حجم واردات به ایران زیاد بوده، اما اکنون تأکید بر همکاری های مشترک، پایدار و درازمدت است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: بخش های کشاورزی دو کشور را در حوزه گل، گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک با استفاده از تجارب بلغارها و علاقه مندی و استفاده از ظرفیت های ایرانی ها به هم پیوند دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای منطقه ای خشک با ارتفاع بلند است که برای پرورش گیاهان دارویی و معطر مناسب است، گفت: برخی از استان های ایران دارای هزار نوع گیاه دارویی متنوع هستند.

جلال پور افزود: با توجه به جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری منطقه آشوب زده و بروز حوادث طبیعی و عدم سلامتی مردم به علت غذای ناسالم میزان مصرف دارو در این منطقه به اندازه تمام دنیا است که اگر با هم همکاری مشترک داشته باشیم می توانیم کل منطقه را پوشش دهیم.

رئیس اتاق ایران زمینه های همکاری بین ایران و بلغارستان را در بخش های کشاورزی، گل، گیاهان دارویی، مواد غذایی، صنعتی، پتروشیمی، گردشگری و حمل ونقل ذکر کرد و گفت: می توانیم در این زمینه ها شرکت ها و برند مشترک تشکیل دهیم.

وی اضافه کرد: بلغارستان می تواند دروازه ورود محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی و ایران نیز دروازه ورود تولیدات بلغاری به کشورهای خاورمیانه، مشترک المنافع و آسیایی باشد.

جلال پور برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی و تبادل هیات های بازرگانی را از عوامل توسعه همکاری های اقتصادی ایران و بلغارستان دانست.

رئیس اتاق ایران از اعزام یک هیات تخصصی در حوزه محصولات کشاورزی، گل و گیاه و تولید زعفران در خرداد سال آینده به بلغارستان خبر داد.

سفیر جدید بلغارستان نیز اراده مقام های ارشد کشورش برای تحکیم مناسبات با ایران در همه زمینه ها تاکید کرد و گفت: در طول دوران مأموریتم در تهران، تلاش خواهم کرد تا همکاری های تهران – صوفیه در همه زمینه ها بویژه در عرصه اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.

خریستو پولنداکف با اشاره به موقعیت سوق الجیشی بلغارستان به عنوان دروازه اروپا، افزود: با توجه به صرفه اقتصادی بلغارستان می تواند مسیر انتقال انرژی، پل ترانزیت کالا و حمل و نقل بین منطقه، ایران و اروپا باشد.

وی بر توسعه روابط دو ملت نیز تاکید کرد و اظهار داشت: ایران دارای جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی و معماری است و می تواند مقصد گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی باشد.

براساس این گزارش؛ سفیر بلغارستان در تهران از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران در آینده نزدیک خبرداد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.