×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم کاهش برداشت گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم کاهش برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۰۰ هزار هکتار کاهش یابد.

دکتر محمدحسن عصاره روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که هم اکنون در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی طبیعی کشور، برداشت گیاهان دارویی انجام می‌شود که این مقدار باید با اقدامات جدی‌تری کاهش پیدا کند.

وی با اشاره این که برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی، برخی از آنها را در معرض انقراض قرار داده است، گفت: باید بعد از اهلی کردن آنها، نسبت به کاشت انبوه گیاهان دارویی اقدام کرد تا از انقراض گونه‌های گیاهی جلوگیری شود.

عصاره با اشاره به این که اطلاع دقیقی از میزان برداشت گیاهان دارویی از عرصه‌های طبیعی در سال‌های گذشته نداریم، افزود: هرچند گروهی درحال پایش و ارزیابی این موضوع هستند اما باید با اجرای برنامه‌های منسجم و دقیق اقدام به کاهش برداشت بی‌رویه از عرصه‌های طبیعی کنیم.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بر لزوم حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور تاکید کرد و گفت: شناخت ما از ذخایر ژنتیکی کشور باید روز به روز بیش‌تر شود تا بتوانیم آن‌ها را پس از شناسایی، ثبت و حفظ کنیم.

وی گفت: شناسایی گیاهان دارویی و معطر از مجموعه فلور ایران، تهیه نقش‌های پوشش گیاهی و تکمیل تحقیقات اهلی نمودن و کشت در سطح تجاری و خارج از عرصه‌های طبیعی از جمله اقداماتی است که در حال انجام می‌باشد.

عصاره با اشاره به این که روند رو به رشدی در خصوص تعداد دانشجویان پژوهشگر مقطع دکتری در حوزه گیاهان دارویی را شاهد هستیم، بیان کرد: شاهد روند کند اما در حال رشد، تعداد داروها و فرآورده‌های مکمل دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های دام هستیم.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است. ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است. سهم داروهای گیاهی از سه دهم درصد به حدود پنج درصد رسیده که این موفقیت بزرگ و نشان‌دهنده علاقه مردم به مصرف اینگونه داروها است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.