×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحثی پیرامون دمنوش های گیاهی و صنعت تولید دمنوش – بخش دوم

دمنوش گیاهیفاکتورهای کلیدی در صنعت دمنوش های گیاهی:

در هر صنعتی، تکنولوژی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که قرار گرفتن این تکنولوژی ها در کنار هم می تواند زنجیره تولید آن صنعت را فراهم آورد. در صنعت تولید دمنوش های گیاهی، گستره وسیعی از تکنولوژی های مختلف به کار گرفته می شود که از بیولوژی و کشاورزی شروع و تا صنایع بسته بندی ادامه می یابد.

در زیر به اختصار شرح کوتاهی بر هر یک از این مراحل ارائه می شود:

  1. بخش مدیریت کشاورزی:

شامل: کنترل مزارع از نظر تولید، ارائه مشاوره به کشاورزان در زمینه تولید محصولات ارگانیک و سالم

اگرچه تا دهه های قبل بیشتر گیاهان مصرفی در بهداشت و درمان از طبیعت برداشت می شد، اما پس از صنعتی شدن تولید داروهای گیاهی و محصولاتی که از گیاهان دارویی تولید می شوند، به دلیل محدودیت منابع گیاهی موجود در طبیعت و لزوم تلاش برای حفظ منابع طبیعی،  این گیاهان از حالت وحشی در کوه و دشت، به مزرعه منتقل شده و به کشت در آمده اند.

اما نباید فراموش کرد که ورود گیاه به سیستم زراعی برابر با مواجهه آن با انواع کود، سم و آفت کش های مختلف است که این موضوع به ویژه درباره گیاهان دارویی که از عصاره آنها استفاده می شود، می بایست با دقت نظر بیشتری دنبال گردد.

از آنجا که یکی از اهداف اصلی استفاده از گیاهان دارویی، حفظ و ارتقای سلامت جامعه و همچنین پیشگیری از بیماریها می باشد، لذا باید نسبت به کنترل استفاده از کودها و سموم کشاورزی شیمیایی دقت فراوانی به خرج داد تا بجای ارتقای سلامت جامعه، دچار اثر معکوس و ایجاد بیماریهای ناشی از مصرف این سموم و کودها نگردد.

بدین منظور، شرکتهای تولیدکننده دمنوش های گیاهی می بایست با کنترل مزارع تولیدکننده گیاهان دارویی که بعنوان تأمین کنندگان مواد اولیه این صنعت شناخته می شوند، از سلامت محصولات کشاورزی مذکور مطمئن شوند.

تهیه چک لیست های کنترل کیفی مزارع، آموزش کشاورزان در زمینه تولید محصولات ارگانیک (محصولاتی که بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و با روشهای بسیار کنترل شده تولید می شوند)، بازدیدهای دوره ای و سرزده از مزارع و نمونه برداری و انجام آزمایش های میکروبی، ردیابی سموم، فلزات سنگین و …  از ضروریات صنعت تولید دمنوش های گیاهی می باشد.

ادامه دارد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.