×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
طراحی و ساخت دستگاههای مرتبط با گل محمدی(ص) در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، رییس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: گل محمدی(ص) محصولات متعددی دارد که تلاش در جهت ارتقاء و به روزرسانی کشت و صنعت آن نخستین و مهمترین اولویت پژوهشکده است.

حسینعلی رفیعی‌پور در نشست مشترک رییس و معاونان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با رییس و معاونان دانشگاه کاشان گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشکده را ارایه کرد و گفت: پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان در سال ۱۳۸۰ با اخذ موافقت اصولی موقت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس و در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ موافقت اصولی دائم شد.

وی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای اصلاح و ارتقاء کشت صنعت و تجارت گل محمدی(ص) و سایر گیاهان اسانس‌دار کشور را از جمله اهداف این پژوهشکده دانست و اظهار کرد: این پژوهشکده از سال ۸۵ تاکنون در رشته شیمی و فناوری اسانس در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

وی طراحی و ساخت دستگاه‌ها و ادوات لازم برای استحصال محصولات گل محمدی(ص) و سایر گیاهان اسانس‌دار را از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده نام برد و افزود: گل محمدی(ص) محصولات متعددی دارد که تلاش در جهت ارتقاء و به روز رسانی کشت و صنعت آن نخستین و مهمترین اولویت پژوهشکده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه در زمینه اصلاح الگوی کشت گل محمدی(ص) کار خاصی انجام نشده خاطرنشان کرد: کار روی گونه‌های مقاوم از طریق کشت بافت برای ارتقاء گل محمدی(ص) لازم است.

وی ایجاد هرباریوم را از برنامه‌های پیش روی این پژوهشکده بیان کرد و گفت: سعی داریم که بانکی از نمونه‌های خشک شده گیاهان را به صورت علمی گردآوری کنیم.

رییس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی را برای ارتقاء محصولات گل محمدی(ص) و اسانس لازم دانست و اظهار کرد: سعی داریم این پژوهشکده با بهره گیری و استفاده از تجارب پژوهشکده گیاهان دارویی و برنامه‌های نوین در سطح بین‌المللی معرفی شود.

هم‌چنین رییس پژوهشکده گیاهان دارویی نیز در این نشست، پژوهشکده اسانس‌های طبیعی قمصر را با توجه به واقع شدن در شهر قمصر و امکانات آزمایشگاهی مجهز برای ارتقاء گیاهان و اسانس بسیار مثبت بیان کرد و گفت: پژوهشکده باید فعالیت‌هایش را عام المنفعه و در راستای خدمت رسانی به مردم قرار دهد.

دکتر شمسعلی رضا زاده با بیان اینکه گیاهان دارویی میراثی منطقه‌ای با اهمیت جهانی هستند که ثروت عظیمی را به جهان ارزانی داشته است، افزود: با توجه به شرایط مناسب رویش گیاهان دارویی در منطقه قمصر، پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان می‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

وی تولید فرآورده‌های قابل مصرف و قابل ارایه به بازار، تولید افشره‌های گیاهی و ترکیبی، ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی استاندارد محصولات گل محمدی(ص) و گلاب، تکثیر گل محمدی(ص) و گیاهان دارویی، کارگاه‌های آموزشی، هر باریوم گیاهان دارویی را از جمله موارد همکاری‌های مشترک پژوهشکده گیاهان دارویی با پژوهشکده اسانس‌های طبعی دانشگاه کاشان ذکر کرد و افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آماده ارایه مقالات اعضای هیئت علمی در مجله علمی پژوهشی این پژوهشکده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.