×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحثی پیرامون دمنوش های گیاهی و صنعت تولید دمنوش – بخش اول

شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به منظور آشنایی خوانندگان و مخاطبین محترم با صنعت تولید دمنوش های گیاهی، سلسله مطالب علمی و مدیریتی درباره صنعت تولید دمنوش گیاهی و نکات قابل توجه در این صنعت را در پنج قسمت در اختیار شما قرار می دهد.

در این مطلب، اولین قسمت از این بحث را مطالعه می نمایید و قسمت دوم و سوم و چهارم و پنجم در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

دمنوش‌های گیاهی فرمی از روشهای مصرف گیاهان دارویی هستند که معادل «دم‌کردنی» های سنتی در فرهنگ ایران عمل می کنند. دم کردنی ها در دنیا با نام Infusion شناخته می شوند که چای های گیاهی یا دمنوش ها Herbal tea نوعی از دم‌کردنی ها هستند.

چای گیاهی و دم کرده ها، ساده‌ترین راه برای ساختن داروی گیاهی با استفاده از قسمت‌های هوایی (بالاتر از سطح زمین) گیاه به ویژه برگ‌ها و گل‌های تازه یا خشک شده هستند. چای گیاهی برای استخراج مواد مؤثره‌ی محلول در آب مثل فلاونوئیدها که در گیاهانی نظیر زالزالک (Crataegus monogyca) یا اسانس‌ها که در گیاهانی نظیر نعناع فلفلی (Mentha piperita) وجود دارند، مناسب است. روش تهیه دمنوش گیاهی بدین صورت است که برای دم کردن گیاه دارویی باید از ظروف شیشه ای یا چینی که درپوش داشته باشد استفاده کرد و نباید فراموش کرد که ظروف فلزی برای این کار مناسب نیستند. برای تولید دمنوش گیاهی، بایستی به مدت پنج دقیقه مواد دمنوش گیاهی را در آب جوش دم کرده و سپس مواد گیاهی را از محلول عصاره خارج کرد.

مزایای دمنوش های گیاهی: ساخت آسان و سریع دموش گیاهی، امکان ترکیب چند گیاه برای تهیه دمنوش گیاهی، امکان استفاده از مواد گیاهی تازه یا خشک، قابل نوشیدن، قابل استفاده به صورت دهان‌شویه یا غرغره، قابلیت استفاده به عنوان لوسیون، شستشوی مو و غیره، به دلیل حلالیت در آب، قابلیت جذب آسانی دارد.

معایب دمنوش های گیاهی: دمنوش گیاهی باید سریعاً استفاده شود (حداکثر ۲۴ ساعت در صورتی که در یخچال نگهداری شده باشد)، ضمن اینکه در این روش فقط ترکیبات قابل حل در آب استخراج می‌شوند.

فاکتورهای کلیدی در صنعت دمنوش های گیاهی:

در هر صنعتی، تکنولوژی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که قرار گرفتن این تکنولوژی ها در کنار هم می تواند زنجیره تولید آن صنعت را فراهم آورد. در صنعت تولید دمنوش گیاهی، گستره وسیعی از تکنولوژی های مختلف به کار گرفته می شود که از بیولوژی و کشاورزی شروع و تا صنایع بسته بندی ادامه می یابد.

ادامه دارد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.