×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۰ میلیون دلار صادرات سالانه داروهای گیاهی از ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، چهارمین همایش طلای سبز و اولین جشنواره طب سنتی و تغذیه بعدازظهر پنج‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور رییس سازمان غذا و دارو به کار خود پایان داد.

در این مراسم علاوه بر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو، محمدحسن عصاره دبیر ستاد گسترش گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و تعدادی دیگر از مدیران اجرایی و صاحب‌نظران، استادان دانشگاه و فعالان صنعت داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی حضور داشتند.

رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر شاهد شناخته‌تر شدن جایگاه فرآورده‌های طبیعی به خصوص گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در میان مردم هستیم که این امر حاکی از تلاش دستاندرکاران است، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز با جایگاه شایسته خود در عرصه بین‌المللی فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اهمیت فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی افزود:‌ فرآورده‌های طبیعی از دو دیدگاه جایگاه سلامت و اقتصاد دانش‌بنیان بسیار حایز اهمیت است. با وجود اقدام‌هایی که در عرصه اقتصاد فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی صورت گرفته است، اما سهم صادرات بسیار ناچیز و حدود ۵ درصد است؛ چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار. از سوی دیگر، اگر به سهم فرآورده‌های طبیعی در بازار سلامت نگاهی بیندازیم، این رقم برابر با ۱۰ درصد و چه بسا کمتر است.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: باید توجه داشت که در صورت توسعه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی صدها شرکت امکان فعالیت پیدا می‌کنند و صدها میلیون دلار از صادارت از این توسعه حاصل خواهد شد. هم‌چنین فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی در صنعت آرایشی و بهداشتی که در حال حاضر سهم عمده این بازار را قاچاق تشکیل می‌دهد، می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

وی تاکید کرد: آمار و ارقام گفته شده نباید فعالان را دلسرد کند و باعث شود آنها میدان رقابت را خالی کنند. زمانی‌ که شاهد نقش آفرینی طب سنتی و گیاهان دارویی باشیم، عرصه بر افرادی که قصد سوءاستفاده از این بازار را دارند، تنگ خواهد شد.

دیناروند خاطر نشان کرد: طب سنتی به اعتدال معتقد است و می‌تواند سهم بزرگی در ارتقای سلامت داشته باشد. هم‌چنین این علم نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌ها دارد. در حال حاضر، در شرایط کنونی قوانین تصویب شده در حوزه گیاهان دارویی بسیار خوب است و دولت، وزارت بهداشت نگاه حمایتی به این صنعت دارد، اما باید دست به دست هم داده تا از تمام ظرفیت‌های این علم بهره برد. نسبت به گذشته از یک سو، روند اخذ مجوزها گواه شفافیت زیرساخت‌های مقرراتی است و از سویی دیگر وضعیت فعلی سلامت بسیار مطلوب است زیرا در ۱۰ سال گذشته دانشکده طب سنتی و متخصصان این رشته وجود نداشت. اما اکنون شاهد فعالیت محققان در این عرصه هستیم.

حمایت همه‌جانبه دیناروند از صنعت فرآورده‌های طبیعی

امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو وظیفه اصلی ما طی روزهای برپایی همایش این بوده است که بهترین فرآورده‌ها در ارتباط با طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی در اختیار مردم قرار گیرد. از نکات مثبت همایش این بود که اهداف سال جاری در همایش مورد توجه قرار گرفته بود. اهداف از پیش تعیین شده به غنی‌تر شدن هر چه بیش‌تر همایش کمک می‌کند.

وی یادآور شد: حمایت‌های دیناروند از بخش فرآورده‌های طب سنتی بر کسی پوشیده نیست. اگر ۱۰ سال پیش کسی ادعا می‌کرد که معجونی مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد، همه مردم تعجب می‌کردند، اما هم اکنون این فرآورده‌ها با مجوز رسمی وزارت بهداشت وجود دارند و شروع چنین حرکتی از زمانی بود که دیناروند وارد این عرصه شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.