×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استهبان، قطب تولید زعفران استان فارس

زعفران گیاهی دارویی با ارز اقتصادی بسیار بالا در کشاورزی به‌شمار می‌رود. زعفران گشاینده رگ‌ها، نشاط آور، تقویت کننده مجاری تنفسی، هضم کننده غذا، تقویت کننده اعصاب، ضد اسهال و پاک‌کننده کلیه و مثانه است.

براساس آمار موجود در حال حاضر ۶۵۰‌هکتار از زمین‌های کشاورزی استان فارس زیرکشت زعفران است و بر‌اساس اظهار نظر کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان فارس‌ پیش‌بینی می‌شود امسال سه هزار کیلوگرم زعفران در استان فارس برداشت شود.

زعفران در شهرستان‌های استهبان، آباده، صفاشهر، اقلید، بوانات، مرودشت، فیروزآباد و بخش‌هایی از شهرستان فسا کشت شده و هر ساله برداشت زعفران به شیوه‌های دستی و سنتی از اواسط آبان‌‌ ماه تا اواسط آذر ماه در استان  فارس انجام می‌شود.

این محصول استراتژیک علاوه بر کشورهای حوزه خلیج فارس به کشورهایی از جمله چین، ژاپن، کره‌جنوبی ،آلمان، فرانسه، اسپانیا و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

استهبان قطب تولید طلای سرخ در استان فارس

شهرستان استهبان با دارا بودن بیش از ۸۰ درصد سطح زیرکشت زعفران استان فارس قطب تولید طلای سرخ در این استان به‌شمار می‌رود. کشت این محصول و داروی گیاهی با ارزش در این شهرستان نیازمند توسعه است و برای این موضوع نیز باید تسهیلات ارزان‌قیمت و شرایط مناسب کشت برای کشاورزان فراهم شود.

در این زمینه فرماندار شهرستان استهبان اظهار داشت: زعفران استهبان به‌لحاظ کیفیت، عطر و طعم کم‌نظیر است اما به‌دلیل خشکسالی‌های پی‌در پی به بخشی از آن خسارت وارد شده و به‌عنوان محصول کم‌مصرف نیازمند توسعه است.

محمدمهدی شرفی افزود: کشاورزان استهبانی با تمام هزینه‌هایی که کشت زعفران دربر دارد توسعه آن را در دست اقدام دارند اما در این زمینه نیازمند همراهی مسئولان متولی در پرداخت تسهیلات هستند.

شرفی بیان کرد: برای توسعه این محصول ارگانیک در استهبان که به آب کم در برداشت محصول نیاز دارد باید حمایت‌های لازم صورت گرفته و جهاد کشاورزی نیز توسعه آن را به‌عنوان کشت جایگزین در برنامه قرار دهد.

فرماندار شهرستان استهبان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‎های خشکسالی، نیاز به مدیریت صحیح در کشت محصولات این شهرستان است تا از مهاجرت‎های وابسته به آن جلوگیری شود.

رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان استهبان در مورد لزوم جایگزینی محصولات با مصرف آب بالا از جمله ذرت در این شهرستان نیز گفت: پیگیری‌های برای صدور مجوز حفر چاه آبیاری کمکی باغات صورت گرفته که نیاز است با همکاری و تعامل بحران خشکسالی را مدیریت کرد.

فرماندار استهبان افزود: مدیریت جهادی باید سرلوحه کار همه اداره‌ها به‌ویژه جهاد کشاورزی قرار گیرد تا در زمینه اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‎ها اقدامات مؤثری صورت گیرد.

استهبان برای پیش‌رو ماندن در تولید زعفران نیازمند تسهیلات است

مدیرجهاد کشاورزی استهبان  نیز در گفت‌وگو با ‌‌تسنیم خواستار اختصاص تسهیلات به کشاورزان این شهرستان برای توسعه کشت زعفران به‌منظور  پیشرو ماندن شهرستان در تولید زعفران استان فارس شد.

محمدبوستانی با بیان اینکه استهبان دارای مقام نخست تولید زعفران در استان فارس است اظهارداشت: با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب کشاورزی می‌توان این کشت را توسعه داد و از مهاجرت کشاورزان نیز جلوگیری کرد.

بوستانی تصریح کرد: سابقه کاشت زعفران در این شهرستان به ۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد و وجود شرایط اقلیمی مناسب در استهبان و نیاز کم این گیاه به آب از دلایل تداوم کشت این محصول در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

وی گفت: زعفران استهبان به لحاظ کیفیت، عطر و طعم کم‌نظیر است و ۳۰ درصد از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، اسپانیا، آلمان، فرانسه، چین، ژاپن و کره‌جنوبی صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های گذشته در این شهرستان تصریح کرد: با توجه به وضعیت و اقلیم منطقهو خشکسالی‎های اخیر کاشت نهال پسته جایگزینی مناسب برای جلوگیری از مهاجرت مردم منطقه به مرکز استان و شهرستان‌های همجوار است.

به گزارش تسنیم، توجه به افزایش کارگاه بسته‌بندی زعفران و مدیریت در صادرات زعفران استهبان با نام این شهرستان از موضوع‌های مهمی است که باید متولیان مربوطه به آن توجه ویژه داشته باشند.همچنین کشاورزان برای برداشت محصول ارگانیک و با کیفیت نیازمند تهیه پیازهای اصلاح شده زعفران و همراهی کارشناسان جهاد کشاورزی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.