×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹ تن گیاه دارویی وشاء در خراسان جنوبی برداشت شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم، حبیب الله شریفی اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت کویری خود دارای گیاهان دارویی با خواص بسیار خوب است که گیاهان آنغوزه، وشاء و آویشن سه گیاه منحصر به فرد در خراسان جنوبی است که در استان رشد می‌کنند.

وی با اشاره به گیاه وشاء (Dorema ammoniacum) افزود: این گیاهی چند ساله است که دارای برگ‌های رشته‌ای فراوان و سبز رنگ، ساقه‌ای ضخیم و قطور به ارتفاع نزدیک به ۲ متر که رنگ قهوه‌ای متمایل به زرد این محصول میوه‌های مستطیلی پهن به رنگ قهوه‌ای و بنفش دارد که در ابتدا کرک آلود و سپس بدون کرک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفـت: در مجاری ترشحی ساقه، ریشه گیاه شیره‌ای شیری رنگ وجود دارد که فرآورده دارویی این گیاه به حساب می‌آید و با ایجاد زخم و خراش روی این گیاه توسط ابزار مخصوص از پوست ساقه و با ناحیه یقه گیاه به خارج ترشح می‌شود که بوی شدید آمونیاک آن مشخص است.

شریفی افزود: دوره زندگی این گیاه بین ۷ تا ۸ سال است که امسال در خراسان جنوبی ۹ تن گیاه وشاء برداشت شد و هر کیلو وشاء ۸۰ هزار تومان است که این گیاه بیشتر در شهرستان بیرجند وجود دارد و در راه  سربیشه و نهبندان هم دیده می‌شود اما بیشترین برداشت از این محصول در بیرجند است.

وی اظهار داشت: امسال ۷۲۰ میلیون تومان از برداشت وشاء عاید بهره برداران شد و بیشتر شیره این گیاه صادر می‌شود و در سال گذشته برداشت وشاء نداشتیم زیرا هر یک سال در میان این گیاه برداشت می‌شود تا استراحت به مرتع و رشد گیاه داده شود و در سال ۹۲ گیاه وشاء جمع‌آوری شده به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد اما امسال این محصول بیشتر به شیراز صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از خواص این گیاه در داروسازی، صنعت چوب، ناراحتی گوارشی، بیماری‌های انگلی، ناراحتی معده، بیماری‌های تنگی نفس و از چسب آن برای جواهر سازی استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.